Liiketalouden perustutkinnon opiskelussa merkonomivaihtoehtoisen oppimisympäristön tarjoaminen asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelmaan /
Koskinen, Antti. (2008-08-03)
Koskinen, Antti.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-08-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233060941-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233060941-5
Tiivistelmä
Kehittäminen on tietoista toimintaa sen eri muodoissaan ja siten kaiken kehityksen ja muutoksen tuiki välttämätön edellytys. Ilman motivaatiota ei synny kehittämisideoita. Kehittämisideat puolestaan tarvitsevat toteuttajia, joilla on energiaa eli niin sanottua ”virtaa” viedä kehitystehtävää eteenpäin kohti haluttua tavoitetta. Kehittämistehtävän johdannossa tarkastelen yhden uudenlaisen vaihtoehtoisen kansainvälisen oppimisympäristön aikaansaamista liiketalouden perustutkinnon –merkonomi – asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelmissa opiskeleville aikuisille. Tämän kehittämishankkeen mottona minulla on ollut: ”Kehitystä tapahtuu kaiken aikaa kaikkialla kaikilla tasoilla ja kaikissa tutkinnoissa sekä ammateissa.” Hankkeen tavoitteen olen kiteyttänyt yhteen lauseeseen: ” Kuvata ja mallintaa Etelä-Savon ammattiopiston liiketalouden perustutkintoa näyttötutkintona opiskeleville aikuisille mallimyymälä, joka sijaitsee ulkomailla ja toimii ulkomaisena työssäoppimis- ja työharjoittelupaikkana.” Kuvaaminen edellyttää puolestaan asian pohjustamista liiteosioissa siten, että niistä käy ilmi mitä myymälässä on määrä tehdä, miten sen on määrä toimia ja minkälaisten tuotteiden tai palvelujen kanssa siellä toimivat ovat tekemisissä. Mallimyymälän taloudellisen näkökulman avaaminen näkyy samassa liitteessä ja on osa myymäläkonseptin kuvausta. Myymäläkonseptin mallintaminen on osaltaan uudenlaisen oppimis- ja opiskelu-ympäristön markkinointia. Keskeisellä sijalla on tällöin Suomessa, Mikkelissä tapahtuva koulutus ja valmennus ja sen linkittyminen liiketalouden perustutkinnon -merkonomi- asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelmaan. Täydentävä valmennus ja opiskelu eri muodoissaan muodostaa osan opiskelijoiden valmistautumisesta ulkomaiseen työssäoppimiseen ja työharjoitteluun. Tästä valmennuksesta esimerkkinä toimii liite ulkomaisen messumatkan matkaohjelmasta ja matkaraportista. Opetuksen kehittämiseen liittyy myös oppimisympäristöjen kehittämistyö, jonka vuoksi esitys keskittyy nimenomaisesti tähän jälkimmäiseen osa-alueeseen. Ideoida, suunnitella, esitellä, valtauttaa, dokumentoida, myydä ja markkinoida ennen kokematon ja uusi, osin ennakkoluulotonkin hanke vaatii kärsivällisyyttä ja taitoa. Sinänsä kun asiaan vain malttaa perehtyä huomaa, että loppupelissä kysymyksessä onkin aika yksinkertainen ”keksintö”. Olemassa olevat asiat, tottumukset ja tavat sekä erilaiset käytänteet on yhdistelty tai asemoitu uudelleen, toisista lähtökohdista kuin ennen.Toimintaympäristömme muuttuu meistä riippumatta esimerkiksi globalisaatiokehityksen myötä mikä pakottaa reagoimaan uudella tavalla muutokseen. Hyvä ennakointitaito ja –tieto mahdollistaa sopeutumisen ja antaa aikaa valmistautua uudenlaisiin haasteisiin kuten tavoitteen muotoilusta voi todeta. Kehittämishankkeessa on kaksi päälähestymistapaa tavoitteen saavuttamiseksi. Toinen on myymälän mallintaminen eli konseptoiminen ja toinen on mallimyymälän idean lähestyminen koulutuksen ja valmennuksen kautta. Molemmat tavat ovat välttämättömiä tavoitteen saavuttamiseksi ja ne tukevat toisiaan. Lähestymistapoja voisi vertauskuvallisesti luonnehtia myös siten, että mallimyymälän konsepti on ikään kuin asian ”hardware” ja koulutus-valmennuspuoli ”software”. Kehittämistehtävässä on kerrottu oppimisympäristön kehittämisen merkityksestä muuttuvassa ja globalisoituvassa maailmassa sekä työelämässä ja pohdittu edellytyksiä vaihtoehtoisen oppimisympäristön luomiseksi. Kuudennessa kappaleessa on kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia työhistorian varrelta hankkia kansainvälinen kumppanuus esimerkinä saksalaisen oppilaitoksen ja sen johdon sekä henkilöstön kanssa. Kuinka kumppanuus on vahvistanut luottamusta ja sen myötä muiden muassa edistänyt uudenlaisen oppimisympäristön kehittämistä. Osatuloksia, joiden kautta päätavoite on saavutettu lähes käden ulottuville, on valotettu omana kappaleena. Kehittämishankkeen tavoitteen toteutuminen on hankepäätöstä vaille saavutettu. Siitä syystä oma kappale on kirjoitettu lähinnä hankkeen käynnistämisestä päättävälle taholle eli oppilaitoksen rehtorille ja hankejohtajalle sekä muille asiaan vaikuttaville sidosryhmille tai tahoille. Kehittämishanketutkielman selkeä ja yksiselitteinen viesti on, että hankkeen toteutuspäätöksellä alkaa olla jo kiire. Muutoin kilpailijat ajavat tässä suhteessa ohitsemme kansainvälisen oppimisympäristön kehittämistyössä ja opiskelijat äänestävät pian jaloillaan valitessaan oppilaitosta, jossa ammattitaitoaan tulevat vahvistamaan. Tutkielman loppuun on koottu vielä tiivistetysti kehittämistehtävän avainkohdat ja näkemys suuntaa-antaviksi hankevuosiksi..