Ylä-Savon toisen asteen MAHIS-yhteistyöverkoston kehittämissuunnitelma
Mustonen, Tiina. (2008-08-04)
Mustonen, Tiina.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-08-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233056523-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233056523-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia Ylä-Savon toisen asteen koulutuksen MAHIS-yhteistyöverkoston kehittämissuunnitelma. Suunnitelman taustalla oli Opetusministeriön toimeksiantama ja Koulutuksen arviointineuvoston toteuttama toisen asteen koulutuksen yhteistyön arviointi, joka toteutet-tiin keväällä 2006. Arvioinnin tehtävänä oli tuottaa monipuolista arviointitietoa lukiokoulutuksen ja am-matillisen koulutuksen yhteistyöstä opetuksen järjestämisessä. Arvioinnin lähtökohtana olivat yhteistyölle lainsäädännössä ja sen perusteluissa asetetut tavoitteet. Arviointi toteutettiin toimintatutkimuksen sekä kehittävän työntutkimuksen ja arvioinnin periaatteiden mukaan. Arviointiaineiston hankinnassa käytettiin Euroopan komission hyväksymää Common Quality Assurance Framework (COAF) –mallia. Arviointi-prosessin jälkeen yhteistyössä toimivien oppilaitosten tehtävänä oli laatia yhteistyötoiminnan kehittämis-suunnitelma. Kehittämissuunnitelman lähtökohtana oli toimintaympäristöanalyysi, jossa tarkasteltiin oppilaitosten yh-teistyötä ja sen kehittämistä erityisesti yhteistyön suunnittelun ja johtamisen, käytännön järjestelyjen sekä tarpeiden ennakoinnin ja seurannan näkökulmista. Toimintaympäristöanalyysin pohjalta priorisoitiin ja määriteltiin kehittämistoiminnan tavoitteet. Lisäksi suunnitelmassa tarkasteltiin yleisesti yhteistyöverkos-ton kehittämistoiminnan päätöksentekoa, organisointia sekä seurantaa ja arviointia. Kehittämistoimintojen ajoitusta, eri toimijoiden vastuita ja tavoitteiden seurantaa tarkastellaan tulevan lukuvuoden aikana yhteis-työssä oppilaitosten kanssa. Ylä-Savon toisen asteen MAHIS-yhteistyöverkoston kehittämissuunnitelmassa tarkasteltiin arvioinnissa esille nousseita yhteistyötoiminnan kehittämisen painopistealueita. Suunnitelman taustalla olivat sekä Koulutuksen arviointineuvoston laatima arviointiraportti että yhteistyöverkoston laatima itsearviointi ja sen tuottamat tulokset. Arvioinnissa nousseista kehittämiskohteista laaditut kehittämistoiminnan tavoitteet toimivat oppilaitosten yhteistyötoiminnan kehittämisen suuntaviivoina kohti joustavia ja monipuolisia koulutusohjelmia sekä laadukkaita koulutuspalveluja Ylä-Savossa.