Työssäoppimisen kehittäminen ohjauksen ja laadun näkökulmasta
Järvinen, Kari. (2008-06-03)
Järvinen, Kari.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232970064-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232970064-7
Tiivistelmä
Työssäni käsittelen ammatillisen perusopetuksen työssäoppimisen kehittämistä ohjauksen ja laadun näkökulmasta. Työssäoppimisen teoreettisia lähtökohtia tarkastelen siihen keskeisesti liittyvien oppimiskäsitysten kautta. Oppimiskäsitysten avulla muodostuu käsitys tekemällä oppimisesta ja sen mahdollisuuksista. Työssäoppimisessa opiskelija saa ajantasaiset tiedot työelämän vaatimuksista ja omasta osaamisestaan, samalla vuorovaikutustaidot kehittyvät ja työyhteisö mahdollistaa sosiaalisen oppimisen. Opettajille ja oppilaitoksille työssäoppiminen tarjoaa hyvät mahdollisuudet pysyä ajan tasalla työelämän sekä teknologian muuttuvassa kehityksessä. Työ osoitti, että tärkein kehittämistarve työssäoppimisessa opettajien ja työpaikkaohjaajien mukaan on työssäoppimiskäytäntöjen kehittäminen, joihin kuuluvat työssäoppimisen parempi suunnittelu, työssäoppimispaikkojen lisääminen, riittävien resurssien järjestäminen työssäoppimisen ohjaukseen sekä pitempien työssäoppimisjaksojen järjestäminen. Myös oppilaitoksen ja työelämän välisen yhteistyön lisäämistä etenkin opettajan ja työpaikkaohjaajan kesken ja tämän yhteistyön hyödyntämistä pidettiin tärkeänä.