Toimintakyvyn ylläpitäminen työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessaesimerkki toteutustavasta /
Tullinen, Merja. (2008-09-06)
Tullinen, Merja.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-06
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232956261-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232956261-4
Tiivistelmä
Etelä-Savon työvoima- ja elinkeinokeskuksen työvoimaosasto edellyttää koulutuspalvelujen tuottajilta ammatillisen työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen tarjousten liitteenä koulutuksen järjestäjän toteutusmallia osiosta, jonka tarkoituksena on tukea ja aktivoida opiskelijoita itsestä huolehtimiseen, omaehtoiseen liikuntaan ja toimintakyvyn ylläpitoon ja sitä kautta parantaa opiskelijoiden jaksamista, vireyttä, mielialaa ja elämäntyytyväisyyttä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuteen ja omakohtaiseen kokemukseen pohjautuva toteutusmalli, joka on sovellettavissa vähintään kolme kuukautta kestäviin ja sitä pidempiin ammatillisiin koulutuksiin. Kehittämishankeraportissa olen käsitellyt työ- ja toimintakykyä hyvinvoinnin edistäjänä. Selvitin kirjallisuuden pohjalta mitä hankkeessa esiintyneet käsitteet tarkoittavat ja kuinka ne voidaan huomioida opetuksen sisällössä. Käsittelin fyysisen kunnon merkitystä toimintakykyyn ja toimintakykyä edistävän liikkumiseen tarvittavan kuormituksen määrää sekä fyysisen ja psykososiaalisen toimintakyvyn mittaamista ja arvioimista. Lopputuotoksena syntyi eripituisiin työvoimakoulutuksiin toteutettavaksi opetusmalli. Jatkossa on tarkoitus kerätä palautetta sekä opiskelijoilta että opettajilta ja parantaa toteutusmallia sen perusteella.