Kehonkieli tarjoilutyössäpalvelutilanteen opetusmateriaali /
Kimari, Margit. (2008-06-05)
Kimari, Margit.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232955238-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232955238-4
Tiivistelmä
Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun kehittämishankeeni aihe käsittelee tarjoilutyön palvelutilanteiden kehonviestintää. Meillä kaikilla on käsitys siitä, miten hyvän asiakaspalvelijan tulisi käyttäytyä tarjoilutyössä. Kuitenkin me viestimme kehollamme sellaisia asioita tai toimimme niin, ettemme välttämättä tiedosta niiden vaikutusta asiakkaaseen. Kehittämishankkeen myötä valmistuneen opetusmateriaalin kohderyhmänä ovat ammatillisen koulutuksen ensimmäisen lukuvuoden nuoret. Opetusmateriaalin sisältö on jaettu kolmeen aihealueeseen. Kehonkieltä käsittelevässä osassa tuodaan esille kuinka ilmeet, eleet ja olemus vaikuttavat asiakaspalveluun tarjoilutyössä. Toisessa osassa käsitellään henkilökohtaisia eli uniikkeja myyntivaltteja. Reviireistä kertovassa osuudessa selvitetään erilaisia henkilökohtaisia rajoja ja niiden vaikutusta tarjoilutyön asiakaspalvelutilanteisiin. Opetusmateriaalin tavoitteena on herättää opiskelijan mielenkiinto kehonkielen viestintään ja saada aikaan keskustelua palvelutilanteen kehonkielestä sekä kehittymistä oman kehonkielen hallinnassa ja käytössä. Nuoret, jotka ovat palvelualan ammatillisessa koulutuksessa, ovat työelämänsä kynnyksellä. Heidän palvelukäyttäytymisensä on vasta muokkautumassa ja näin ollen kehonkielenviestinnän ennakoiva opetus on erittäin perusteltua. Tässä työssä käytetään termiä hiljainen asiakaspalvelu, jossa yhdistyy kehonkieli ja asiakaspalvelu.