Lukiseulasta yksilötestistööntavoitteena yksilöllinen kielellinen kuntoutus /
Häikiö, Anu. (2008-05-30)
Häikiö, Anu.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232954366-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232954366-7
Tiivistelmä
Kehittämishankeraportti käsittelee Ammattiopisto Luovi Liperin yksikön lukitestauksen ja lukiopetuksen kehittämistä lukuvuonna 2007- 2008. Vuonna 2006 Kaprakan ammatillisessa koulutuskeskuksessa (nykyisessä Ammattiopisto Luovissa) uusittiin lukitestit ajanmukaisiksi. Tällöin kokeiltiin Niilo Mäki Instituutin kehittämää lukivaikeuksien seulontamenetelmää nuorille ja aikuisille. Testitulosten pohjalta voitiin todeta, että suurin osa opiskelijoistamme olisi tarvinnut tarkempaa lukivaikeuksien kartoitusta. LUKIPED-hankkeen ja lukiseulan tulosten pohjalta päädyttiin kokeilemaan Niilo Mäki Instituutin yksilötestistöä sovellettuna. Testaukset suoritettiin yhteistyössä testiryhmän kanssa, joka koostui luki-opettajien lisäksi valmentavien luokkien opettajista sekä yhteisten aineiden opettajista. Testaus sujui tehokkaasti ja oletettua hieman nopeammin, vaikkakin opettajat tarvitsivat apua tarkastuksessa. Lukitestit ja niihin liittyvät asiakirjat ovat testaussuojan vuoksi salaisia asiakirjoja. Siten testimenetelmiin, sisältöihin tai tulosten merkitsemiseen liittyviä kokonaisuuksia ei ole esitelty hankeraportissa. Yksilötestistön avulla opiskelijoiden vaikeuksien laatu ja tuen tarve saatiin selvitettyä aiempaa tarkemmin. Testitulokset mahdollistavat myös aiempaa tarkempien yksilöllisten tavoitteiden asettelun lukiopetuksessa Testistö soveltui myös erityisopiskelijoille. Kielellisen kuntoutuksen suunnittelun apuvälineeksi hankittiin testityökalu Provia ja yksilöllisen opetuksen tueksi luotiin osalle opiskelijoista verkkopohjaiset Lexia-profiilit. Lexian harjoitusvalikkojen avulla kielellinen kuntoutuminen mahdollistuu myös lukituntien ulkopuolella.