Yrittäjyyskasvatus vaatetusalallaopetussuunnitelmatyö /
Lämsä, Sirpa. (2008-05-106)
Lämsä, Sirpa.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232369515-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232369515-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa lähdetään yrittäjyyden määritelmän kautta etsimään yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita ja tarkoitusta. Yrittäjyyskasvatuksen myötä myös opettajan rooli ja oppimisympäristöt muuttuvat. Kehittämishankkeen tavoitteena on etsiä toisen asteen ammatillisen koulutuksen vaatetusalan perustutkinnon opetussuunnitelmasta yrittäjyyskasvatukseen liittyviä tavoitteita ja oppimistilanteita. Kehittämishankkeen tavoitteena on myös yhdessä Jyväskylän ammattiopiston vaatetusalan opettajien kanssa löytää työkaluja yrittäjyyskasvatuksen tukemiseen. Vaatetusalan opetussuunnitelmasta löytyy runsaasti yrittäjämäiseen toimintaan liittyviä tavoitteita, jotka on kytketty kaikkiin ammatillisiin osa-alueisiin. Halutessaan opiskelija voi yrittäjämäisellä asenteella saavuttaa kilpailukykyä ja työnantajien arvostusta. Opettajien tehtävänä on opetuksella ja ohjauksella saattaa opiskelijaa oikeaan suuntaan. Kehittämishankkeessa ei tule esille selviä työkaluja, miten opettajien tulisi opettaa, jotta opiskelijoiden yrittäjämäinen asenne vahvistuisi. Työssä käydään läpi asioita, joiden avulla opiskelijoiden yrittäjämäistä asennetta ja toimintaa voitaisiin vahvistaa ja kehittää. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että jokainen opettaja toteuttaa työssään koko ajan yrittäjyyskasvatusta. Tätä ei vain mielletä yrittäjyyskasvatukseksi. Kehittämishankkeessa esille tulevia asioita voidaan hyödyntää rakennettaessa uutta koulukohtaista opetussuunnitelmaa toisen asteen oppilaitokseen vaatetusalalle. Tämänhetkisessä opetussuunnitelmassa yrittäjyyskasvatus ei tule selvästi esille.