Kirjallisuuskatsaus puhelin- ja internetohjauksen käytöstä potilasohjauksessa
Holmstedt, Niina; Saarinen, Päivi (2008-11-03)
Holmstedt, Niina
Saarinen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1229430119-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1229430119-8
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, millaista puhelin- ja internetohjausta on olemassa ja selvittää, millaista osaamista hoitohenkilökunnalta vaaditaan puhelin- ja internetohjausta toteutettaessa. Lisäksi tavoitteena oli kuvata, millaisia kokemuksia puhelimen ja internetin avulla toteutetusta ohjauksesta on. Tutkimuksen toteutustapana oli kirjallisuuskatsaus, jossa keskityttiin tutkimustehtävien kannalta olennaiseen kirjallisuuteen. Tiedonhaku tehtiin elokuussa 2008. Tutkimuksen mukaan sekä puhelin- että internetohjauksen käyttö oli lisääntynyt palvelujen tarpeen ja teknologian kehityksen myötä. Puhelinohjaus voitiin jaotella sisällön ja toimintamallien osalta selkeästi. Internetohjaus oli monimuotoisempaa eikä kattavaa jakoa palveluista ollut. Hoitohenkilökunnan tulisi puhelinohjausta toteuttaessa hallita etenkin hoitotyön päätöksenteon prosessi, sillä hoidon tarpeen arviointi oli olennainen osa ohjausta. Internetohjauksen toteuttaminen vaati tietoteknistä osaamista. Molempiin ohjausmenetelmiin oltiin pääosin tyytyväisiä. Hyvä puhelin- ja internetohjaus vähensi tarvetta hakeutua hoitoon. Internetohjauksesta oli hyötyä niin menetelmään, asiakkaaseen, hoitohenkilökuntaan kuin yhteiskuntaankin liittyen. Vaikeuksia sekä puhelin- että internetohjauksessa aiheuttivat etenkin tekniset ongelmat ja resurssien puute. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää Keski-Suomen sairaanhoitopiirin potilasohjauksen kehittämishankkeessa. Tutkimus antaa tietoa puhelin- ja internetohjauksesta myös terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille. Jatkotutkimushaasteena on puhelin- ja internetohjauksen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden selvittäminen.