Pakollinen paha vai lisäarvon tuottaja? : Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajien näkemyksiä kansainvälistymisestä
Koivuniemi,Saara; Honkanen, Maria (2008-08-04)
Koivuniemi,Saara
Honkanen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-08-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1224667691-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1224667691-7
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajien näkemyksiä kansainvälistymisestä ja vaikutusmahdollisuuksista ammattikorkeakoulun kansainvälistymiseen erityisesti opiskelijoiden kannalta. Aiheen tutkiminen koettiin tarpeelliseksi, sillä opettajat ovat merkittävässä roolissa ammattikorkeakoulun kansainvälistymisprosessissa. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun kansainvälistymispalvelut. He saavat tutkimuksen myötä päivitettyä tietoa opettajien asenteista ja mahdollisia ideoita Jyväskylän ammattikorkeakoulun
kansainvälisen toiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksen viitekehys pohjautui erilaisiin kansainvälisiin velvoitteisiin ja säädöksiin aina EU:n reunaehdoista ammattikorkeakoulun omiin säädöksiin. Eri kansainvälistymismuotoja tarkasteltiin opettajien näkökulmasta, mutta erityisesti keskityttiin kansainväliseen liikkuvuuteen. Empiirinen osuus muodostui opettajille suunnatusta kansainvälisyyskyselystä, jolla hankittiin tietoa sekä kansainvälisestä liikkuvuudesta, että kotikansainvälistymisestä. Opettajien asenteet kansainvälistymistä kohtaan olivat tärkeässä roolissa analysoitaessa tuloksia. Lisäksi kyselyllä haluttiin selvittää, kuinka opettajien mielestä opettajaliikkuvuutta voisi kehittää ja miten uusia
opettajia saataisiin aktivoitua lähtemään ulkomaille. Vastauksia analysoitaessa vertailtiin erityisesti kahden opettajaryhmän välisiä eroja; niitä, jotka ovat olleet ulkomaan työjaksoilla ja niitä,
joilla ei ole kokemusta ulkomaan työjaksoista. Kokonaisuudessaan opettajien kansainvälisyyden taso oli hyvä. Tutkimukseen vastanneet opettajat
suhtautuivat pääosin positiivisesti kansainvälisyyteen ja työtehtäviin ulkomailla. Ulkomaan työtehtävissä olleet opettajat suhtautuivat kuitenkin jonkin verran myönteisemmin kansainvälistymiseen kuin opettajat, jotka eivät ole olleet ulkomaan työtehtävissä. Resurssien puute muodostui
suurimmaksi ongelmaksi kansainvälisyyden kehittämisessä ja varsinkin opettajaliikkuvuuden
esteeksi. Tärkeää olisikin kehittää opettajien mahdollisuuksia kansainvälistyä samassa suhteessa kuin opiskelijoiden. Ilman opettajien kansainvälisyyttä ammattikorkeakoulun on mahdotonta
olla kansainvälinen edelläkävijä.
kansainvälisen toiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksen viitekehys pohjautui erilaisiin kansainvälisiin velvoitteisiin ja säädöksiin aina EU:n reunaehdoista ammattikorkeakoulun omiin säädöksiin. Eri kansainvälistymismuotoja tarkasteltiin opettajien näkökulmasta, mutta erityisesti keskityttiin kansainväliseen liikkuvuuteen. Empiirinen osuus muodostui opettajille suunnatusta kansainvälisyyskyselystä, jolla hankittiin tietoa sekä kansainvälisestä liikkuvuudesta, että kotikansainvälistymisestä. Opettajien asenteet kansainvälistymistä kohtaan olivat tärkeässä roolissa analysoitaessa tuloksia. Lisäksi kyselyllä haluttiin selvittää, kuinka opettajien mielestä opettajaliikkuvuutta voisi kehittää ja miten uusia
opettajia saataisiin aktivoitua lähtemään ulkomaille. Vastauksia analysoitaessa vertailtiin erityisesti kahden opettajaryhmän välisiä eroja; niitä, jotka ovat olleet ulkomaan työjaksoilla ja niitä,
joilla ei ole kokemusta ulkomaan työjaksoista. Kokonaisuudessaan opettajien kansainvälisyyden taso oli hyvä. Tutkimukseen vastanneet opettajat
suhtautuivat pääosin positiivisesti kansainvälisyyteen ja työtehtäviin ulkomailla. Ulkomaan työtehtävissä olleet opettajat suhtautuivat kuitenkin jonkin verran myönteisemmin kansainvälistymiseen kuin opettajat, jotka eivät ole olleet ulkomaan työtehtävissä. Resurssien puute muodostui
suurimmaksi ongelmaksi kansainvälisyyden kehittämisessä ja varsinkin opettajaliikkuvuuden
esteeksi. Tärkeää olisikin kehittää opettajien mahdollisuuksia kansainvälistyä samassa suhteessa kuin opiskelijoiden. Ilman opettajien kansainvälisyyttä ammattikorkeakoulun on mahdotonta
olla kansainvälinen edelläkävijä.