Varhaisen puuttumisen malli toisen asteen opintojen etenemisen seurantaan ja tukemiseen
Mattila, Kaija (2008-05-31)
Mattila, Kaija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-31
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1223633461-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1223633461-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen toimintaympäristö on Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Ammattiopisto Nurmes. Hankkeen tavoitteena on edistää vastuullista koulutusta ja tuloksellisuusmittariston toteuttamista niin että opintojen keskeyttäminen vähenee ja läpäisyaste ja työllistyminen paranevat. Opiskelijoiden valmistuminen määräajassa on keskeinen haaste. Hankkeen tavoitteena on kehittää varhaisen puuttumisen mallia toisen asteen opiskelijoiden opintojen etenemisen tukemiseen. Tehtävänä on kehittää menetelmiä ja toimintatapoja opiskelijoiden opintojen etenemisen seurantaan ja tukemiseen. Kehittämishankkeen ensimmäisessä vaiheessa neljännen vuoden opiskelijoista muodostettiin oma opiskeluryhmä. Hankkeen mahdollistamin resurssein ohjattiin ja tuettiin opiskelijaa suorittamaan puuttuvat opinnot yksilöllisesti, räätälöidysti ja joustavin järjestelyin. Yksi käytetyistä menetelmistä oli oppimisympäristöjen laaja-alaistaminen, jossa opintoja on mahdollista suorittaa joustavin järjestelyin työssä oppien. Toisessa vaiheessa lähdettiin luomaan varhaisen puuttumisen mallia opintojen etenemisen tukemiseen. Opintojen edistymiseen tarvitaan jatkuvaa seurantaa ja tukea. Käytännössä tämä merkitsee kunkin opintojakson päättyessä välitöntä puuttumista rästiin jääneiden opintojen suorittamiseen. Mallissa aineenopettaja yhdessä opiskelijan kanssa tekee kirjallisen suoritussuunnitelman hylätyn kurssin suorittamisesta mahdollisimman nopeasti. Lisäksi ryhmänohjaaja seuraa oppilaidensa opintojen etenemistä sovitun aikataulun mukaan.