Erilaisuus = eriarvoisuus : musiikinopetuksen tasa-arvo?
Jäppinen, Päivikki (2008-06-01)
Jäppinen, Päivikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222255237-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222255237-1
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kannanotto-tyyppinen artikkeli, jonka tavoitteena on herättää keskustelua erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten mahdollisuudesta harrastaa musiikkia. Artikkelissa pohditaan myös kuka on erilainen oppija, millainen erilaisen oppijan asema on tänä päivänä musiikkioppilaitoksissa sekä opetuksen yksilöllistämiseen liittyviä asioita. Artikkeli pohjautuu tekemääni Pro gradu -tutkielmaani Tampereen yliopistossa. Tutkielmassa tarkasteltiin kuinka paljon erityistä tukea tarvitsevia oppilaita on Suomen musiikkioppilaitoksissa sekä millaisia käsityksiä ja asenteita erityisoppilaiden opettamiseen liittyy. Tällä hetkellä vain niin kutsutuilla normaaleilla lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus opiskella tai harrastaa musiikkia musiikkiopistoissa. Tehdyn tutkimuksen mukaan vain 0,3 % oppilaista oli erityistä tukea tarvitsevia. Artikkelilla halutaan herätellä ihmisiä ajattelemaan ja tarkastelemaan kaikkien lasten elämää avarakatseisemmin. Lisäksi halutaan tuoda esille näkökulma siitä, että kaikki taiteet ja niiden tekeminen kuuluu todellakin kaikille.