Sähköisen kanta-asiakasjärjestelmän kehitystyö
Lehto, Jalmari; Vesterinen, Anton (2008-07-15)
Lehto, Jalmari
Vesterinen, Anton
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-07-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221652093-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221652093-5
Tiivistelmä
Työn tavoite oli luoda sähköinen kanta-asiakasjärjestelmä ravintola-alalle omien ideoiden pohjalta. Tarkoitus oli raportoida kehitystyön kulku ideatasolta valmiiksi tietojärjestelmäksi. Useat tietojärjestelmät saavat alkunsa nimenomaan tarpeista ja ideoista niiden tyydyttämiseksi. Tämä kehitystyö kertoo miten tietojärjestelmän voi toteuttaa tuotteeksi asti ja mitä asioita on otettava huomioon järjestelmää kehitettäessä. Kehitystyö toteutettiin suunnittelemalla järjestelmän toiminnallisuudet käyttäen hyväksi asiakashallintajärjestelmien teoriaa ja yleisiä toimintaperiaatteita. Tutkimustietoa asiakkuudenhallintajärjestelmistä saatiin lähinnä nettiartikkeleista. CRM (Customer Relationship Management) nimen alle on luotu valtava määrä erilaisia asiakkuudenhallintajärjestelmiä, ja niiden perusperiaatteita noudattaen oli tarkoitus kehittää nimenomaan ravintola-alalle suunnattu järjestelmä. Järjestelmän tekniseen toteutukseen käytettiin runsaasti aikaa ja tästä vaiheesta pyrittiin raportoimaan tarkasti. Tarkoitus oli antaa lukijalle käsitys siitä miten omat ideat ja tärkeät toiminnallisuudet saadaan ensin toimivaksi järjestelmäksi, ja miten valmis järjestelmä saadaan julkiseksi tuotteeksi, jolla on kehityskaari ja laajenemismahdollisuudet. Teknisissä kysymyksissä ja ongelmissa pyrittiin hyödyntämään myös alan lähdekirjallisuutta ja internetiä. Työn tuloksena syntynyt tietojärjestelmä on esimerkki siitä, miten oma järjestelmä voidaan toteuttaa. Kokemuksen puutteen vuoksi ongelmiakin esiintyi ja uusia asioita kokeiltiin ja opittiin. Yleisistä tietojärjestelmäkehityksen periaatteista haluttiin korostaa suunnittelun ja dokumentoinnin vaikutusta järjestelmän jatkokehitykseen. Järjestelmän tulevaisuutta on hyvä miettiä jo ensimmäistä versiota kehitettäessä. Tietojärjestelmä on jatkuvasti kehittyvä tuote.