Web-palvelun kansainvälistyminen : case: Suntuubi-palvelu
Nordström, Sanna; Arela, Noora (2008-05-05)
Nordström, Sanna
Arela, Noora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221213092-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221213092-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pronetko Networks Oy, toimialanaan erilaiset IT-alaan liittyvät palvelut. Heillä on tarjolla kuluttajille ilmainen Suntuubi.com-palvelu, jossa jokainen voi tehdä omat kotisivut internetiin helposti ja nopeasti. Suntuubi on Web 2.0 -tekniikalla kehitetty palvelu, jonka toimintaa viedään keväästä 2008 alkaen ulkomaille. Kansainvälistyminen aloitetaan Ruotsista ja pikkuhiljaa myös muista Pohjoismaista siirtyen aina Keski-Eurooppaan asti. Web 2.0:aa luullaan yleisesti tekniikaksi, mutta todellisuudessa se on paljon muutakin. Moni nykypäivän internetpalvelu toimii käyttäjien kautta, jolloin käyttäjät käyttävät peruspalvelua ilmaiseksi tuottaen samalla sisältöä ja arvoa koko palvelulle. Web 2.0:aa käyttävät yritykset saavat suurimman osan tuloistaan maksullisilla lisäpalveluilla ja mainosrahoilla. Mainosrahoja kerätään erilaisten ohjelmien avulla, joissa välikäden kautta mainostajat ja mainosten julkaisijat löytävät toisensa. Myös Suntuubi-palvelussa on mahdollista hankkia maksullisia Supertuubi-ominaisuuksia. Palvelun kansainvälistyessä tarvitseekin ottaa huomioon uudet markkinointi- ja mainospalvelut, kuten sähköiseen verkossa maksamiseenkin liittyvät palvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vastauksia toimeksiantajaa mietityttäneisiin kysymyksiin muutamilla kansainvälistymisen osa-alueilla. Työssä tuotiin esille erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja Suntuubi-palvelulle sähköisen maksamisen toteuttamiseen, internetmainontaan ja mainosrahojen hankintaan kansainvälistyttäessä.