Vuorovaikutus ja sosiaalisuus verkko-opiskelussa
Lapinmäki, Ilpo (2008-05-28)
Lapinmäki, Ilpo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220956276-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220956276-4
Tiivistelmä
Perinteisen opiskelun rinnalle tai kokonaan korvaamaan se, voidaan ottaa verkko-opiskelu. Verkko-opiskelu uudessa opetusympäristössä asettaa niin opettajan ohjaukselle kuin opiskelijan oppimisprosessille haasteita, erityisesti toimintatavoissa. Verkko-opiskelu saattaa tuntua opiskelijasta yksinäiseltä, monimutkaiselta ja oudolta verrattuna lähiopetukseen. Opiskelijoilla on erilaisia odotuksia opiskelun kohteena olevasta tiedosta, opiskelun tavasta ja myös opettajan roolista. Miten opiskelija tulee huomioida, jotta verkko-opiskelussa saavutetaan mielekästä oppimista. Kehittämishankkeessa käsitellään verkkovuorovaikutuksen ja verkkososiaalisuuden tärkeyttä oppimisen ja motivoinnin kannalta. Kehityshankkeessani tuli esille, miten keskeisessä asemassa verkko-opiskelussa opiskelijoiden oppimisen kannalta on monipuolinen vuorovaikutus, jonka tulee tapahtua sekä opiskelijoiden ja opettajan välillä että opiskelijoiden kesken. Tästä syystä tulee verkko-oppimisympäristöjen kehittämisessä kiinnitettävä huomiota vuorovaikutuksen mahdollistumiseen monella eri tavalla.