Kuinka hyvä on hyvä : pianonsoiton perustasojen arvioinnista
Verronen, Maria (2008-05-09)
Verronen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220874139-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220874139-6
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää mistä vastavalmistunut pianonsoitonopettaja saa perusteet pianonsoiton tasosuoritusten arviointityöskentelyn pohjaksi. Esimerkkioppilaitoksena on käytetty Kuopion konservatorioa. Tekijä on tutustunut Kuopion konservatorion opetussuunnitelmaan, sekä tehnyt kyselyn ko. oppilaitoksen perustason oppilaita opettaville pianonsoiton opettajille. Kuopion konservatorion opetussuunnitelmasta löytyy kirjalliset arviointikriteerit jokaisen perustason tasosuoritusta varten. Kuitenkaan kyselyyn vastanneet opettajat eivät olleet näistä tietoisia, vaan he kertoivat kriteereiden muotoutuvan käytännössä kokemuksen karttuessa, sekä kollegoilta oppimalla. Vasta työssään aloittaneen opettajan olisi arviointityöhön joutuessaan hyvä sekä tutustua oppilaitoksensa opetussuunnitelmaan, että keskustella kollegoidensa kanssa arviointityöskentelyn perusteista.