Arvioinnin ihmemaa : esimerkki ammatillisen opintokokonaisuuden arvioinnista Keski-Suomen Opistossa
Leppä, Tanja (2008-05-19)
Leppä, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220600170-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220600170-3
Tiivistelmä
Kehittämishanke on syntynyt tarpeesta luoda oppilaitoskohtainen arviointisuunnitelma ammattiosaamisen näyttöjen käyttöönoton myötä. Opintokokonaisuuksittain arviointia on syytä jäsentää ja suunnitella aiempaa tarkemmin, jotta niin opiskelija kuin opettajakin välttyvät päällekkäiseltä arvioinnilta. Tämä kehittämishanke ottaa kantaa siihen, kuinka yksi ammatillinen opintokokonaisuus – ohjaus eri toimintaympäristöissä – arvioidaan Keski-Suomen Opistossa, Uuden Äänekosken Suolahdessa. Samalla se on avaus ja haaste oppilaitoskohtaisen arviointisuunnitelma- ja laatutyön aloittamiseksi. Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys rakentuu enimmäkseen koulutusta ja arviointia ohjaavasta lainsäädännöstä, hyvistä käytänteistä sekä olemassa olevista suosituksista. Lähteinä on toki käytetty myös monipuolisia tuotoksia arviointiin, ammattiosaamisen näyttöihin ja työssäoppimiseen liittyvistä kokemuksista ja malleista. Lopputulemana voidaan todeta arvioinnin itsessään olevan varsin haastava ja monitahoinen opettajan tehtävä, jota on syytä pohtia suhteessa omaan käsitykseen oppimisesta, ajattelusta ja ihmisestä. Tämä kehittämishanke jäsentää yhden nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajan perustutkinnon ammatillisen opintokokonaisuuden arvioinnin löyhine arviointikriteereineen ja luo arvioinnille yleisesti teoreettisen pohjan Keski-Suomen Opistossa. Tämä arvioinnin kokonaisuus lienee käytössä Keski-Suomen Opistossa - uuden opetussuunnitelman tulosta huolimatta – aina vuoteen 2011 saakka. Jatkokehityshaasteeksi voidaan asettaa arviointikriteeristön tarkentaminen niin ohjaus eri toimintaympäristöissä – opintokokonaisuudessa, kuin muissakin ammatillisissa opintokokonaisuuksissa.