Munjuttu : nuorten kokemuksia syrjäytymisen ehkäisystä 9-luokalla
Rajala, Markku (2008-04-28)
Rajala, Markku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219996463-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219996463-6
Tiivistelmä
Munjuttu on alun perin ollut hanke, joka käynnistyi vuonna 2001 Pudasjärven, Ranuan ja Posion kuntien yhteistyönä. Hankkeesta saatujen hyvien tulosten ja kokemusten pohjalta Pudasjärvi päätti jatkaa munjuttu -toimintamallin kehittämistä. Tällä hetkellä munjutun läpikäyneitä nuoria on kaikkiaan yli 80. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kerätä kokemuksia haastattelemalla munjuttulaisia. Tutkittavat valittiin Pudasjärvisistä nuorista ja he kaikki olivat valmistuneet Rimminkankaan peruskoulusta keväällä 2007. Työn teoriataustassa olen määritellyt munjutun periaatetta ja pohtinut sen merkitystä erilaisten oppimisympäristöjen näkökulmasta. Erityisesti olen painottanut vuorovaikutusta sosiaalisena ohjausympäristönä. Toimiva vuorovaikutussuhde ohjaajan ja ohjattavan välillä vahvistaa positiivista ja oppimismyönteistä ilmapiiriä. Myönteisen vuorovaikutusilmapiirin aikaan saaminen parantaa mahdollisuuksia ehkäistä syrjäytymistä. Tämä työ osoitti, että syrjäytymisvaarassa olevat nuoret kokivat mahdollisuuksiensa paranevan opiskelujen suhteen munjutun jälkeen. Ohjaajan persoonallisuuden nuoret kokivat myös erittäin tärkeäksi. Lisäksi ymmärtävä ja kannustava suhtautuminen ohjauksessa koettiin erittäin merkittävänä. Se on selvää, että osa nuorista syrjäytyy, joten koen tämäntyyppiset toimintamuodot tärkeinä sekä muutkin mahdolliset keinot, joilla syrjäytymistä voidaan ehkäistä.