Pisteet vai tuntuma? : intuition käyttö Joensuun konservatorion pääsykokeissa
Kamppila, Caroline (2008-05-14)
Kamppila, Caroline
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219313254-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219313254-0
Tiivistelmä
Joensuun konservatorion perustason opetuksen pääsykoetyöskentelyssä käytettyjä menetelmiä tutkittiin tavoitteena pääsykoetehtävien arvioinnissa käytetyn ajatusprosessin määrittäminen. Pyrittiin selvittämään, käytetäänkö pääsykoearvioinnissa tietoista vai tiedostamatonta ajattelua (intuitiota) ja vaikuttavatko pääsykoemenetelmässä käytetyt arviointimenetelmät musiikin ammattiin suuntautuneiden määrään. Tutkimus toteutettiin soitinkollegioiden kirjallisella haastattelulla, vertailemalla hyväksyttyjen pyrkijöiden tilastoja laskelmiin Joensuun konservatorion kautta musiikin ammattilaisiksi päätyneistä nuorista sekä selvityksellä empiirisistä kokemuksista. Suppean tutkimuksen tuloksen todettiin viittaavaan siihen suuntaan, että pääsykoearvioinnit eroavat soitinkollegioista toiseen ja musiikin ammattiin suuntautuneiden määrissä esiintyi myös eroja eri kollegioiden välillä. Tämän tutkimuksen perusteella voitiin sanoa, että puhallinkollegiossa käytettiin pääsykoetilanteessa päätöksen tekoon tasapuolisesti sekä tietoista että tiedostamatonta ajattelua. Käytössä olevan tiedon valossa muut soittimet -kollegiossa luotettiin enemmän intuitioon kuin tietoiseen ajatteluun päätöksen teossa, jousikollegiossa hiukan enemmän tietoiseen kuin tiedostamattomaan ajatteluun ja pianokollegiossa eniten tietoiseen ajatteluun päätöksen teossa. Kollegioiden pääsykoemenetelmien vertailun keskenään arvioitiin vaativan lisätutkimuksia. Tilastojen vertailusta nähtiin, että puhallinkollegion kautta konservatorioon hyväksytyistä pyrkijöistä 10 % on päätynyt musiikin ammattilaisiksi, jousikollegion kautta tulleista pyrkijöistä 9 %, pianokollegion pyrkijöistä 7 % sekä muut soittimet -kollegion pyrkijöistä 5 % löysi musiikista ammatin. Todettiin, että laskelmat ovat viitteellisiä ja vaatisivat lisätutkimuksia. Johtopäätöksenä voitiin sanoa, että soitinkollegioiden toiminta oli laadukkainta silloin, kun tietoisen ajattelun tukena oli intuitio. Jos laadun mittarina pidetään musiikin ammattiin päätyneitä pyrkijöitä, intuition käytön lisäämistä pääsykoemenetelmiin voidaan suositella.