Yhdessä oppimaan : harmonikan erityispiirteiden hyödyntäminen musiikin perusteiden pienryhmäopetuksessa
Äikäs, Kirsi (2008-05-22)
Äikäs, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219227533-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219227533-4
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää miten musiikin hahmottamisen tukiaineiden opiskelua voidaan helpottaa yhdistämällä se harmonikansoiton ryhmäopetukseen. Tärkeää oli myös selvittää, mitä opettajalta vaaditaan tämänkaltaisen opetusjärjestelyn suunnittelemiseen. Kymmenen oppitunnin mittaiseen ryhmäopetukseen osallistui kevään 2005 aikana kaksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun harjoitusmusiikkiopiston murrosikäistä harmonikansoittajaa, joiden aiempi tietotaso musiikin perusteiden osalta oli keskenään melko samanlainen. Lähtökohtana opetuksessa oli kokemuksellinen oppiminen, jossa oppilaiden aktiivinen toiminta ja ajattelu ovat keskeisiä oppimisprosessissa. Oppilailla oli mahdollisuus prosessoida oppimaansa yhdessä keskustellen. Musiikin perusteita opiskellaan tyypillisesti ryhmäopetuksena ilman omia instrumentteja, jolloin teorian yhteys käytännön musisointiin jää usein kokonaan puuttumaan. Harmonikan soveltuvuus musiikin perusteiden tukivälineeksi on erinomainen. Soveltamalla oman instrumenttinsa avulla musiikin teoreettisia asioita käytännön tasolle, oppilaan on mahdollista oivaltaa yhteys teorian ja käytännön välillä, eikä musiikin perusteiden opiskelu jää irralliseksi muusta musiikin opiskelusta. Oppilaiden vuorovaikutustaidot kehittyvät opiskelemalla yhdessä musiikin hahmottamisen tukiaineita. Lisäksi opetukseen on yksinkertaista liittää varsinaista yhteismusisointia sekä esiintymistaitoja kehittäviä harjoituksia. On kuitenkin huomioitava, ettei instrumenttiopettaja saa nykyisessä tutkintojärjestelmässä riittävästi musiikin perusteiden didaktisia valmiuksia Ajankäyttö on suunniteltava huolella, ettei ryhmätunneista muodostu lisäpainetta nykynuorten muutenkin kiireiseen elämänrytmiin. Ryhmäopetuskokeilu onnistui mainiosti. Oppilaiden sosiaaliset taidot ja esiintymistaito paranivat huomattavasti. Kokeilun lyhyestä kestosta johtuen hyödyt musiikin perusteiden oppimisessa jäivät pieniksi, mutta tunneilla koettiin hyviä oivalluksia monista pienistä musiikillisista yksityiskohdista.