Tanssinopettajan haasteena heterogeeninen ryhmä
Vesterinen, Jenni (2008-04-22)
Vesterinen, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219226179-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219226179-9
Tiivistelmä
Pedagogisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka tanssinopettajan on opetuksissaan otettava huomioon ryhmän heterogeenisyys. Työ pyrki löytämään helpottavia keinoja tunneille, joissa opettajan haasteena ovat eritasoiset ryhmät. Tässä työssä heterogeenisyys oli rajattu koskemaan eri-ikäisiä sekä eri taitotason omaavia oppilaita. Kirjoittaja tarkasteli omiaan, sekä jo valmistuneiden tanssinopettajien kokemuksia heterogeenisten ryhmien opettamisesta. Työssään hän tarkasteli opettajien sekä oppilaiden tavoitteita ja pohti vaikuttaako ryhmän heterogeenisyys niiden toteutumiseen. Hän myös perehtyi opetuksen eriyttämiseen, jonka avulla tanssitunti palvelisi paremmin kaikkia osallistujia, turvaten jokaisen oppilaan kehittymisen ja kasvun tämän omista edellytyksistään lähtien. Aineistona kirjoittaja käytti kahden tanssinopettajan haastatteluiden sekä omien kokemuksiensa lisäksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Heterogeenisten ryhmien opetuksen tarkastelu osoitti, että on pitkälti tanssinopettajan vastuulla, kuinka ryhmän sisäinen erilaisuus otetaan tanssitunnilla huomioon. Jokainen oppilas asettaa tavoitteensa omista lähtökohdistaan. Opettajan tehtävänä on huomioida oppilaiden yksilölliset tarpeet ja tavoitteet, jotta oppilaiden motivaatio säilyisi. Opettajan on myös eriytettävä opetustaan ja annettava oppilailleen myönteistä, totuudenmukaista sekä yksilöllistä palautetta. Heterogeenisessä ryhmässä harjoitteleminen sekä sen opettaminen olisi koettava rikkautena ja positiivisena asiana.