"Mistä on hyvät pianonsoitonopettajat tehty?" : 13-15-vuotiaiden käsitykset soitonopettajasta
Savonen, Kaarina (2007-12-14)
Savonen, Kaarina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219225459-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219225459-9
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä on tarkasteltu 13–15-vuotiaiden nuorten käsityksiä hyvästä pianonsoitonopettajasta. Työn teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu aiemmin tehtyjä tutkimuksia koskien mm. nuoren kehitystä ja musiikkiharrastusta, pianosoitonopettajan ammattitaitoa, sekä pianonsoitonopettajan ja soitonopiskelijan välistä suhdetta. Työn aineisto saatiin kuudelta nuorelta soitonopiskelijalta, jotka tekivät kirjoitelmat aiheesta: ”Mistä on hyvät pianonsoitonopettajat tehty?”. Kirjoitelmissa korostui nuorten toive mukavasta pianonsoitonopettajasta. Nuoret toivoivat soittotuntien olevan hyviä hetkiä, joissa pianonsoitonopettajille voisi puhua luottamuksellisesti kaikista elämän asioista. Toverillisen pianonsoitonopettajan toivottiin kuitenkin olevan myös sopivalla tavalla vaativa ja vastuullinen.