Lukiseulonnasta lukitukeen Jyväskylän kristillisessä opistossa
Paananen, Sari (2008-05-05)
Paananen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219129344-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219129344-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda Jyväskylän kristilliselle opistolle toimiva suunnitelma lukikuntoutuksen järjestämisestä. Työn tavoitteena oli myös nostaa esille tietoa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tuen tarpeesta, ja jakaa tietoa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksista opiston henkilökunnalle sekä opiskelijoille. Kehittämishankkeen taustaksi käytettiin kyselyä, joka suunnattiin opiston opettajille. Kyselyssä kartoitettiin lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien määrää ja opiskelijoiden tuen tarvetta. Kysely osoitti, että jokaisessa peruskokoisessa ryhmässä (noin 20 opiskelijaa) on jopa 3-4 opiskelijaa, jotka tarvitsevat jonkinasteista tukea lukemisen ja kirjoittamisen alueella. Tulosten mukaan opettajat toivovat erilaisia tukimahdollisuuksia opiskelijoilleen, koska heidän oma asiantuntemuksensa ja aikaresurssit eivät ole riittäviä. Työn tuloksena on tehty selkeä suunnitelma lukikuntoutuksen järjestämiselle. Suunnitelman mukaan lukuvuoden alkuvaiheessa opiskelijoille jaetaan tietoa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksista, ja tehdään kaikille ryhmille lukiseulonta. Tämän jälkeen tuen tarpeessa oleville opiskelijoille tarjotaan mahdollisuutta osallistua yksilötesteihin sekä lukiryhmään, jonka toiminta aloitetaan syksyllä 2008. Lukiryhmän suunnittelun taustalla käytettiin Turun kristillisen opiston Lukituki-keskuksen LUKKI-kansion materiaalia. Lukiryhmä kokoontuu viikoittain, ja ryhmän tavoitteena on tukea opiskelijan taitoja lukemisessa ja kirjoittamisessa, ja näin ollen helpottaa hänen opiskeluansa. Tämän lisäksi opiskelijoille tarjotaan mahdollisuutta käyttää pedanet – verkkoympäristöön laadittua lukikansiota, josta löytyy tietoa lukivaikeuksista, erilaisia testejä sekä harjoitustehtäviä. Verkkoympäristössä on mahdollisuus myös vertaistuen saamiseen keskustelupalstan avulla. Kehittämishankkeen tuloksena syntyneestä lukikuntoutus-mallista kerätään säännöllisesti palautetta opiskelijoilta sekä ryhmien ohjaajilta, ja toimintaa kehitetään sen mukaisesti. Tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden toiveet ja tarpeet antavat suuntaviivat lopulliselle suunnitelmalle. Lukikuntoutus on osa Jyväskylän kristillisen opiston erityisopetuksen suunnitelmaa.