Yhteistutkinnon pedagoginen perusta
Hartikainen, Timo (2008-05-19)
Hartikainen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219051921-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219051921-2
Tiivistelmä
Bolognan prosessissa eurooppalaista korkeakoulutusaluetta pyritään vahvistamaan mm. yhteistutkinnoilla (engl. joint degrees). Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli perehtyä yhteistutkintojen luonteeseen, opetussuunnitelman rakentamiseen ja kansainvälisen ryhmän opettamiseen. Savonia-ammattikorkeakoululle koottiin yhteistutkintoja valaiseva tietopaketti. Yhteistutkinto on vähintään kolmen erimaalaisen korkeakoulun yhdessä perusteista asti suunnittelema ja toteuttama koulutusohjelma. Opiskelijat opiskelevat useassa korkeakoulussa ohjelman mukaisesti. He saavat tutkinnosta järjestäjien yhteisen tutkintotodistuksen tai usean korkeakoulun erikseen antaman tutkintotodistuksen. Yhteistutkinto vastaa koulutustarpeeseen, johon yksittäinen korkeakoulu ei voi vastata. Opetussuunnitelman laatiminen yhteistutkintoa varten alkaa koulutuksen perustehtävästä ja tavoiteltavista tiedoista ja taidoista. Niitä jäsentävistä osaamisalueista edetään opintokokonaisuuksiin tai moduuleihin. Viimeisessä vaiheessa kuvataan yksittäiset opintojaksot. Oppimistulosten kuvaaminen on opetussuunnitelmatyössä olennaista: mitä opiskelija tietää ja osaa tutkinnon saatuaan. Opetusmenetelmät ja arviointimenetelmät valitaan vasta viimeiseksi. Kansainvälisen ryhmän opettaminen asettaa haasteita opettajan kielitaidolle, monikulttuurisuustaidoille ja oppimisprosessin ohjaamistaidoille. Osaan haasteista voi varautua ja osa taidoista karttuu vasta kokemuksen myötä. Savonia-ammattikorkeakoulun näkökulmasta yhteistutkinto houkutteleva vaihtoehto, vaikka sen rakentaminen vaatii aikaa, rahaa ja huolellista työtä. Yhteistutkinnon rakentaminen on helpointa aloittaa vakiintuneen verkoston pohjalta. Uuteen yhteistyöhön on varminta lähteä kahden tai kolmen hyvin valitun korkeakoulun kanssa.