Sosionomin(AMK) koulutuksen ydinainesanalyysin arviointi
Jurvanen, Osmo (2008-05-09)
Jurvanen, Osmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218800547-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218800547-5
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida, miten hyvin työssä esimerkkinä olleen Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian sosiaalialan koulutusalan sosionomin (AMK) koulutusohjelman ydinainesanalyysi toteutettiin ja esittää siihen liittyviä kehittämisehdotuksia. Työn aihepiiri liittyi opetussuunnitelmatyöhön osana oppilaitosten pedagogista kehittämistä. Työ toteutettiin arvioimalla opetussuunnitelman mukaisia ensimmäisen opiskeluvuoden opintojaksoja opettaneiden opettajien yhdessä, valtakunnallisen ammattikorkeakoulujen ECTS-projektin mukaisesti laatimia ydinainesanalyysejä. Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota erityisesti ydinainesanalyysien yleiseen huolellisuuteen ja yleisten työelämävalmiuksien, ammatillisen erikoisosaamisen sekä kyseessä olleen koulutusohjelman perustana olevan sosiaalipedagogiikan sisältymiseen kattavasti ja johdonmukaisesti ydinainesanalyyseissä. Opinnäytetyön tuloksina todettiin, että ydinainesanalyysityön koordinointi, ohjeistus ja toteutus olivat osittain resursseista johtuen puutteellisia. Ydinainesanalyysit muistuttivat usein liikaa opintojaksojen opetuksen suunnitelmaa. Ydinainesanalyyseihin ei oltu myöskään aina kirjoitettu näkyviin kaikkia tarpeellisia tiedossa olleita asioita. Lopuksi ydinainesanalyysien kytkeytyminen ja hyöty opetussuunnitelman kehittämistyön kokonaisuuteen jäi vielä epäselväksi. Johtopäätöksinä todettiin, että huomiota olisi syytä kiinnittää opiskelijoiden osaamistavoitteiden lisäksi enemmän myös opetushenkilöstön työyhteisölliseen (ydin)- osaamiseen, joka on oppilaitoksen tärkein voimavara. Sen jatkuva kehittäminen edellyttää yhteistyötä myös opiskelijoiden ja työelämän kanssa, mutta sen vastuu on oppilaitoksen johdolla.