Predialyyttisen munuaispotilaan kirjallisten potilasohjeiden tarkastelua
Pekkala, Tiina (2008-07-15)
Pekkala, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-07-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1217938259-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1217938259-8
Tiivistelmä
Tutkimuksessa arvioitiin kirjallisia potilasohjeita. Tutkimus oli suuntautumiseltaan laadullista tutkimusta, mutta sitä täydennettiin määrällisen tarkastelun avulla. Kirjallisista potilasohjeista tarkasteltiin taustatietojen esittelyä, ulkoasua, kieltä ja rakennetta sekä sisältöä. Ulkoasusta selvitettiin sekä tekstin ulkoasua että kuvitusta. Sisältöä tarkasteltiin tiedollisen, toiminnallisen, biofysiologisen, emotionaalisen, sosiaalisyhteisöllisen, eettisen ja ekonomisen osa-alueen kautta. Myös ohjeen käytettävyyttä, luettavuutta ja opittavuutta arviointiin. Tutkimusaineisto koostui Keski-Suomen keskussairaalan intranetissä tammikuussa 2006 olleista, predialyyttiselle potilaalle suunnatuista kuudesta kirjallisesta ohjeesta. Käytetty mittari johdettiin hoitotieteellisen teoriatiedon ja opinnäytetyön tekijän oman ajattelun pohjalta. Mittari kattoi 95 kysymystä ja se oli 2- tai 4-portainen. Tulosten mukaan kirjallisista potilasohjeista ei ilmennyt aina yksikön nimeä ja yhteystietoja, eikä ohjeen kirjoittajan nimeä ja ammattinimikettä. Myös tekstin laatimisen tai päivityksen ajankohta puuttuivat usein. Käytetty kirjasintyyppi oli selkeä mutta pieni. Tekstin kielenhuolto olisi tarvinnut erityishuomiota. Ohjeet olisivat kaivanneet myös enemmän kuvitusta ja niiden ulkonäköä oli ollut tarpeen yhtenäistää. Tekstissä ei suosittu selkeää sinuttelua tai teitittelyä. Ohjeiden kirjoittamisessa käytettyjä lähteitä ei mainittu. Potilasohjeiden luettavuus oli vaikeaa tai hyvin vaikeaa tekstiä. Ohjeet eivät olleet aina kovin käytettäviä lukijan kannalta. Tekstin opittavuutta olisi voitu parantaa mm. perustelemalla tietoa ja kertomalla lisätiedon lähteistä. Ylipäätään potilasohjeiden tiedon kattavuutta, virheettömyyttä ja ajantasaisuutta voitaisiin parantaa avaamalla Terveysportti kaikkien luettavaksi.