Asiakashaastatteluiden avulla parempaan tulokseen : case: Leipomo-konditoria Naantalin Aurinkoinen
Keskitalo, Minna (2008-05-05)
Keskitalo, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214479539-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214479539-5
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää Leipomo-konditoria Naantalin Aurinkoisen kahdeksan eri kahvilan asiakkaiden tyytyväisyys yrityksen palveluun, tuotteisiin sekä toimintaympäristöön. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään kahviloista kehittämis- ja parantamiskohteita. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen asiakashaastattelu, jossa käytettiin avoimia ja monivalintakysymyksiä. Haastattelut toteutettiin 4.2. - 13.2.2008 välisenä aikana. Jokaisessa kahvilassa tehtiin kymmenen haastattelua ja lopuksi kaikki kahdeksankymmentä haastattelua koottiin yhteen ja tulokset kirjattiin SPSS 15.0 -ohjelmaan. Avoimet vastaukset analysoitiin maaliskuun 2008 aikana. Tulokset osoittivat yrityksellä olevan vakiintunut kanta-asiakaskunta, josta suuri osa on käyttänyt yrityksen palveluita yli kymmenen vuotta. Yrityksessä tarjottava lounas ei ole vielä saavuttanut omaa vakiintunutta asiakasryhmäänsä, mutta yrittäjillä on tulosten avulla mahdollisuuksia lisätä lounaan kannattavuutta. Haastatteluiden perusteella Naantalin Aurinkoisen asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä kahviloiden kokonaisuuteen. Tärkeimmiksi kehittämiskohdiksi nousivat palveluympäristön kehittäminen sekä kahvilan tuotevalikoiman ja lounaslistan uudistaminen. Haastatteluista saadut vastaukset olivat erittäin positiivisia, joten Naantalin Aurinkoinen oli haastateltavista henkilöistä valtaosan mielestä hintansa arvoinen. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska yrityksessä ei ole aikaisemmin tehty laajaa asiakastutkimusta. Asiakkailta saatuja kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää kehittäessä kahvilan palveluita asiakaslähtöisempään suuntaan. Tarvittaessa tutkimus voidaan toistaa vuoden kuluttua ja vertailla, miten tulokset ovat muuttuneet parannusten jälkeen.