Marketing events to students : Jyväskylä Fair Ltd
Sissonen, Pekka (2008-05-05)
Sissonen, Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214385607-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214385607-3
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Jyväskylän Messut Oy:lle. Työn aiheena oli messumarkkinointi opiskelijoille. Työn tehtävänä oli selvittää, miten lisätä opiskelijoiden määrää sekä yleisö- että ammattimessuilla. Suomessa ja Jyväskylässä on suuria opiskelijaryhmiä, joita Jyväskylän Messut Oy:n markkinointi ei ole tavoittanut. Käyttämällä yhteysverkostoa Jyväskylän Messut Oy voi mainostaa tapahtumiaan suurille opiskelijajärjestöille ja kouluille. Opinnäytetyön teoreettisena pohjana toimi aiemmilla messuilla tehdyt kävijä- ja näytteilleasettelijatutkimukset sekä markkinointi- ja messualan kirjallisuus. Käytännön kokemuksia opinnäytetyöhän tuli harjoittelusta ja ideoiden kokeilemisesta käytännössä. Jyväskylän kirjamessuilla 2008 ja Viini 2008 tapahtumassa oli noin 8000 kävijää. Tulevaisuudessa sähköiset maksupalvelut tulevat olemaan tärkeä osa opiskelija markkinointia. Koulut ja opiskelijat ovat niin kiireisiä, että heillä ei ole aikaa hoitaa kaikkea logistiikkaa, mikä liittyy ryhmien kokoamiseen ja ryhmälippujen hankintaan. Tulosten perusteella yhteistyötä ja opiskelijamarkkinointia tulisi kehittää edelleen. Keskustelu yhteistyöstä kirjamessujen tiimoilta Jyväskylän Opetustoimen ja Opettajien Ammattijärjestön kanssa etenee hyvin. Myös opetuskirjojen kustantajat ovat osoittaneet kiinnostusta yhteistyöideaan. Opiskelijat ovat tärkeä markkinasegmentti alalla, jossa kilpailu on kovaa. Menestyvien yritysten tulee kyetä houkuttelemaan aina uusia asiakasryhmiä.