Jyväskylän lentoaseman asiakasprofiili
Kuvaja, Kati (2008-05-14)
Kuvaja, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214384813-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214384813-0
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tehdä asiakasprofiilin kartoitus Jyväskylän lentoasemalle. Tehtävänä oli selvittää, keitä matkustajat olivat, minne he olivat menossa ja mikä heidän matkustusmotiivinsa oli. Lisäksi haluttiin muun muassa tietää, käyttävätkö liikematkustajat Jyväskylän lentoasemaa myös lomamatkustamiseen, vai siirtyvätkö he ensin jollekin toiselle lentokentälle jollain toisella kulkuvälineellä. Asiakkailta kysyttiin myös, mikä vaikuttaa heidän päätökseensä käyttää lentoliikennettä matkustamisessa ja mitkä asiat lisäisivät heidän halukkuuttaan käyttää lentoliikennettä aiempaa enemmän. Työ tehtiin strukturoituna lomakehaastatteluna, ja haastattelut toteutettiin sekä Jyväskylän että Helsinki-Vantaan lentoasemilla. Helsinki-Vantaan lentoasemalla haastateltiin vain Jyväskylään lentäviä asiakkaita. Haastattelujen tavoitemääräksi asetettiin 300 hyväksyttyä haastattelulomaketta, mutta toteutunut määrä oli 214 hyväksyttyä lomaketta. Haastattelutulokset käsiteltiin SPSSohjelmalla, ja toimeksiantajalle tehtiin tuloksista oma versio varsinaisen opinnäytetyön lisäksi. Tutkimuksesta selvisi muun muassa, että tyypillinen matkustaja oli keski-ikäinen tai hieman nuorempi mieshenkilö, joka oli työhön liittyvällä matkalla, ja määränpäänä oli Helsinki tai muu pääkaupunkiseutu. Lisäksi tämä tyypillinen asiakas käytti Jyväskylän lentoasemaa useamman kerran kuussa sekä myös lomamatkalle lähtiessään. Naisten osuus oli huomattavasti miehiä pienempi, kuten etukäteen oletettiinkin. Toimeksiantaja halusi käyttää tutkimuksesta saatuja tuloksia asiakashallinnan kehittämisessä. Lisäksi tulokset auttavat päätösten teossa, kun halutaan vastata paremmin asiakkaiden toiveisiin, kehittää palveluita ja tuotteita tai kun halutaan selvittää tulevaisuuden painopisteitä lentoliikenteessä. Myös asiakkaiden toiveiden ja palveluiden tuottajien oikeanlainen yhteen saattaminen on helpompaa tutkimustulosten avulla. Tutkimustuloksista oli Jyväskylän lentoaseman lisäksi hyötyä Finnairille ja muille yhteistyökumppaneille.