Sisäinen viestintä kaupallisen alan yrityksessä
Vilkkilä, Asta; Vilkkilä, Päivi (2008-05-05)
Vilkkilä, Asta
Vilkkilä, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214382884-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214382884-9
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin erään kaupan alan yrityksen sisäisen viestinnän nykytilannetta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sisäisen viestinnän mahdollisia puutteita, viestinnän asiasisältöjä ja viestintäkanavia. Lisäksi tutkittiin, mikä vaikutus viestinnällä on henkilöstön työtyytyväisyyteen. Tutkimuksen kohderyhmä oli toimeksiantajayrityksen Suomen myymälöiden henkilöstö. Henkilöstömäärä on 70, ja tähän tutkimukseen osallistui 37 työntekijää. Tutkimus toteutettiin standardoidulla kyselylomakkeella, ja tulokset käsiteltiin pääasiassa kvantitatiivisesti. Kysely suoritettiin maaliskuussa 2008, jolloin kysely lähetettiin kymmeneen myymälään Suomessa. Sisäisen viestinnän tilanne yrityksessä on melko hyvä. Vastaajat pitivät saatua tietoa hyödyllisenä ja ajankohtaisena. Tärkeimmiksi asiasisällöiksi muodostui tuotteista ja palveluista saatu tieto, joka on erityisen tärkeää tässä työssä. Vastaajat kokivat saavansa eniten tietoa yrityksen liikeideasta, visiosta ja tavoitteista. Enemmän tietoa haluttiin oman uran kehittämismahdollisuuksista. Omasta työstä haluttiin saada myös enemmän palautetta. Tärkeimpinä viestintäkanavina pidettiin lähintä esimiestä ja työtovereita. Näiden kanavien kautta koettiin saatavan työyhteisössä melko paljon tietoa. Kokonaistyytyväisyys työn eri osa-alueisiin yrityksessä oli vastaajien mielestä hyvä. Sisäinen viestintä on aiheena tärkeä, sillä se on erottamaton osa työyhteisöjen toimintaa. Tämän tutkimuksen perusteella toimeksiantaja saa hyödyllistä tietoa nykyisestä sisäisen viestinnän tilanteesta. Lisäksi tutkimustulosten avulla sisäinen viestinnän toimintamalleja pystytään selkiyttämään ja kehittämään toimivammaksi.