Kunnossapitopalveluiden asiakaslähtöinen johtaminen ja hallinta
Salonen, Tapani (2008-06-19)
Salonen, Tapani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213860092-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213860092-3
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin Suomen metsäteollisuuden kunnossapidon palveluita asiakaslähtöisesti tutkimalla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla asiakaskuntaa ja kartoittamalla tehtaiden tulevaisuuden odotuksia kunnossapidon alueella. Ensimmäisessä vaiheessa tutustuttiin kunnossapitopalveluiden kirjallisuuteen. Kirjallisuudesta etsittiin teoreettisia malleja kunnossapidon palveluiden johtamiseen ja hallintaan. Lisäksi tutkittiin palvelusopimusten lisäarvon tuottamismahdollisuuksia ja ansaintalogiikkaa. Toteutusvaiheessa haastateltiin etukäteen valittuja tehtaanjohtajia, kunnossapidon tehdaspalvelupäälliköitä, kunnossapitopäälliköitä ja kunnossapitoinsinöörejä. Tutkimuksen tulosten perusteella näyttäisi siltä, että suomalainen metsäteollisuus jatkaa kunnossapidon toteuttamista varsin perinteisen kaavan mukaan. Kunnossapidon ulkoistaminen etenee hitaasti. Sen nähdään lisääntyvän tulevaisuudessa mutta kunnossapidon täydellistä ulkoistamista palveluyhtiölle ei nähdä potentiaalisena vaihtoehtona. Laitetoimittajan rooliksi nähdään tulevaisuudessa erikoishuoltopalvelut, huolto- ja varastointisopimukset, prosessiparannukset ja muut kunnossapidon lisäarvopalvelut. Etävalvonta ja elinkaarilaskenta nähdään tulevaisuuden kunnossapitotyökaluina.