Tradenomien sijoittuminen työelämään : case Jämsänkosken Tiimiakatemia
Handolin, Sanna (2008-05-05)
Handolin, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213618324-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213618324-5
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää kuinka Jyväskylän ammattikorkeakoulun Jämsänkosken Tiimiakatemiasta valmistuneet tradenomit ovat sijoittuneet työelämään. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään vastasiko valmistuneiden nykyinen työ heidän koulutustaan ja mihin he maantieteellisesti olivat sijoittuneet. Työssä tarkasteltiin myös valmistuneiden mielenkiintoa ryhtyä tulevaisuudessa yrittäjiksi. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Empiirinen tutkimusaineisto saatiin lähettämällä kyselylomake kaikille 80:lle Jämsänkosken Tiimiakatemiasta valmistuneelle tradenomille. Valmistuneista tradenomeista 48 vastasi kyselyyn. Kysely suoritettiin marrasjoulukuun aikana 2007. Tutkimuksen teoriaosiossa selvitettiin Suomen työllisyystilannetta nyt ja tulevaisuudessa, työelämän kvalifikaatioita sekä tradenomien yleistä työllistymistä. Lisäksi tarkasteltiin korkeakoulujen rakennemuutosta, Jyväskylän ammattikorkeakoulua ja varsinkin Jämsänkosken Tiimiakatemian historiaa ja tulevaisuutta. Työ osoitti, että suurin osa Jämsänkosken Tiimiakatemiassa opiskelleista oli työllistynyt jo ennen valmistumista. Vain yksi valmistuneista tradenomeista oli kyselyn ajankohtana työttömänä. Melkein viidesosa vastaajista oli saanut työpaikan yrityksessä suoritetun työharjoittelun johdosta. Huomattava osa vastanneista oli jäänyt opiskelupaikkakunnalle töihin valmistuttuaan. Suurin osa vastaajista ei ollut harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä ennen opintojen aloittamista, mutta melkein puolet vastaajista koki yrittäjäksi ryhtymisen tulevaisuudessa mahdolliseksi. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että Jyväskylän ammattikorkeakoulun Jämsänkosken Tiimiakatemia antaa hyvät edellytykset työssä pärjäämiseen. Varsinkin tiimityöskentely, ongelmanratkaisu sekä atk-taidot nähtiin erittäin hyödyllisinä taitoina työelämässä. Vain olemalla oma-aloitteinen ja aktiivinen voi Tiimiakatemian oppimismetodia täysipainoisesti hyödyntää.