Miten esimies voi vaikuttaa työyhteisön hyvinvointiin Jyväskylän Biltemassa?
Boe, Jens; Salo, Mikko (2008-05-05)
Boe, Jens
Salo, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213005458-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213005458-2
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Bilteman Jyväskylän toimipisteen henkilökunnan ja johdon käsityksiä työyhteisön hyvinvoinnin nykytilasta sekä löytää esimiehille keinoja vaikuttaa vallitseviin oloihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin esimiestyön perusteisiin sekä työhyvinvoinnin kannalta tähdellisiin asioihin. Näitä ovat muun muassa sisäinen viestintä, ilmapiiri, palaute ja kehityskeskustelut. Tutkimuksen aineisto koottiin käyttämällä teemahaastattelua. Haastateltujen valinnassa otettiin huomioon työtehtävä, asema organisaatiossa sekä työsuhteen laatu. Haastatteluihin osallistui kolme esimiestä ja kuusi työntekijää. Teemahaastatteluilla kartoitettiin haastateltujen henkilöiden näkemyksiä Bilteman työyhteisön hyvinvoinnista sekä mahdollisista kehityskohteista. Haastatteluilla kerättiin myös tietoa esimiestyön nykytasosta. Tämän lisäksi haastatelluilla oli mahdollisuus lausua omia kehitysehdotuksiaan julki. Tutkimuksesta kävi ilmi, että ongelmia työyhteisön hyvinvoinnissa oli sekä esimiesten että henkilöstön mielestä monilla alueilla. Esimiesten ja alaisten vastauksista löytyi ristiriitoja, mutta joistain asioista oltiin myös samaa mieltä. Tutkimuksesta kävi ilmi myös, että esimiestasolla useat ongelmat on tiedostettu, mutta niiden ratkaisemiseksi ei ole tehty toimenpiteitä.