Erityinen tuki aikuiskoulutuksessa : oppimisvaikeudet ja niiden huomioiminen
Alhonen, Mirja (2008-03-05)
Alhonen, Mirja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213004054-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213004054-8
Tiivistelmä
Erilaiset oppimisvaikeudet ovat osa aikuiskoulutuksen työkentän arkipäivää.
Henkilökohtaistamisen määräys velvoittaa aikuiskoulutusta tarjoavat oppilaitokset huomioimaan
myös erityistä tukea tarvitsevat tutkinnon suorittajat.
Työssä käsitellään yleisempiä oppimisvaikeuksia. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet,
matematiikan oppimisvaikeudet, mielenterveyden häiriöt, hahmottamisvaikeudet ja
tarkkaavaisuushäiriöt ovat muun muassa niitä oppimisvaikeuksia, joita aikuisten tutkinnon
suorittajien parissa työskentelevä saattaa kohdata. Tekstin on tarkoitus selvittää eri
oppimisvaikeuksia niiden määrittelyn ja ilmenemisen kautta. Lisäksi tunnistamista ja mahdollisia
tarvittavia jatkotoimenpiteitä helpottavia kartoituksia esitellään työssä.
Pedagogiset ratkaisut valmistavassa koulutuksessa, työssä oppimisen aikana sekä
tutkintotilaisuuksissa määräytyvät sen mukaan minkälaisia opimisvaikeuksia tutkinnon
suorittajalla on. Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt voidaan henkilökohtaistaa tutkinnon
suorittajan tarpeiden mukaan. Työhön on koottu erilaisia keinoja, joilla pystytään tukemaan ja
helpottamaan erityistä tukea tarvitsevan opintojen etenemistä ja tavoitteisiin pääsemistä.
Kouluttaja yksin tai yhdessä erityisopettajan kanssa pystyy jo pienilläkin toimilla tukemaan
oppimista.
Aikuiskoulutuksen työkentällä mukautettua opiskelua ei ole, joten muilla keinoin on pyrittävä
takaamaan opintojen eteneminen ja tutkinnon suorittaminen kaikilla opiskelijoilla. Tämän työn on
tarkoitus toimia Forssan aikuiskoulutuskeskuksen erityisen tuen toimintasuunnitelman pohjana.
Henkilökohtaistamisen määräys velvoittaa aikuiskoulutusta tarjoavat oppilaitokset huomioimaan
myös erityistä tukea tarvitsevat tutkinnon suorittajat.
Työssä käsitellään yleisempiä oppimisvaikeuksia. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet,
matematiikan oppimisvaikeudet, mielenterveyden häiriöt, hahmottamisvaikeudet ja
tarkkaavaisuushäiriöt ovat muun muassa niitä oppimisvaikeuksia, joita aikuisten tutkinnon
suorittajien parissa työskentelevä saattaa kohdata. Tekstin on tarkoitus selvittää eri
oppimisvaikeuksia niiden määrittelyn ja ilmenemisen kautta. Lisäksi tunnistamista ja mahdollisia
tarvittavia jatkotoimenpiteitä helpottavia kartoituksia esitellään työssä.
Pedagogiset ratkaisut valmistavassa koulutuksessa, työssä oppimisen aikana sekä
tutkintotilaisuuksissa määräytyvät sen mukaan minkälaisia opimisvaikeuksia tutkinnon
suorittajalla on. Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt voidaan henkilökohtaistaa tutkinnon
suorittajan tarpeiden mukaan. Työhön on koottu erilaisia keinoja, joilla pystytään tukemaan ja
helpottamaan erityistä tukea tarvitsevan opintojen etenemistä ja tavoitteisiin pääsemistä.
Kouluttaja yksin tai yhdessä erityisopettajan kanssa pystyy jo pienilläkin toimilla tukemaan
oppimista.
Aikuiskoulutuksen työkentällä mukautettua opiskelua ei ole, joten muilla keinoin on pyrittävä
takaamaan opintojen eteneminen ja tutkinnon suorittaminen kaikilla opiskelijoilla. Tämän työn on
tarkoitus toimia Forssan aikuiskoulutuskeskuksen erityisen tuen toimintasuunnitelman pohjana.