Takapäivystäjänä sosiaalipäivystystyössä
Palmros, Heli (2008-05-19)
Palmros, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212734822-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212734822-5
Tiivistelmä
Valtioneuvosto asetti vuonna 2003 tavoitteeksi, että sosiaalipäivystystoiminta on järjestetty koko maahan vuoden 2007 loppuun mennessä. Keski-Suomen maakunnissa sosiaalipäivystys järjestettiin vuoden 2006 – 2007 aikana ja toimintaa kehitetään edelleen. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Sosiaalipäivystyksen maakunnallinen järjestäminen Keski-Suomessa – hanke. Tutkimuksen kohteena olivat Keski-Suomen maakunnan alueen sosiaalipäivystystyötä tekevät sosiaalityöntekijät. Keski-Suomen maakunnallisessa sosiaalipäivystysmallissa erillinen kriisiyksikkö ottaa tarvittaessa yhteyttä matkapuhelimessa päivystävään sosiaalityöntekijään. Tämä ns. takapäivystysvuoro kestää viikon kerrallaan, normaalin päivätyön ohella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella takapäivystäjien mielipiteitä ja kokemuksia konkreettisesta sosiaalipäivystystyöstä ja asiakaspalvelutyöstä. Lisäksi kysyttiin ehdotuksia sosiaalipäivystystyön kehittämiseksi. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidun kyselyn avulla. Kuudestatoista takapäivystäjästä vastasi kymmenen. Tuloksista ilmeni, että takapäivystysvuorot koetaan raskaaksi, erityisesti kotona tapahtuvan varallaolon osalta. Ratkaisuksi ehdotettiin erillistä päivystysyksikköä, johon asiakkaat voivat ottaa suoraan yhteyttä, koska ammattitaitoa, osaamista ja kehittämishalua siihen on. Toivottiin myös lisää resursseja ennakoituun päivystystarpeen kasvuun, sekä yhdenmukaisuutta ja oikeudenmukaisuutta työehtoihin kaikille seutukunnan työntekijöille.