Exhibitor satisfaction research : case: Free Time -exhibition
Nevaranta, Elina (2008-04-04)
Nevaranta, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212140230-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212140230-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle Jyväskylän Messut Oy:lle, joka kuuluu Suomen suurimpiin messujärjestäjiin, oleellista tietoa Vapaa-aika -messujen näytteilleasettajista. Tavoitteena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä Vapaa-aika messujen näytteilleasettajat ovat ja millaisia huolia heillä saattaa tapahtuman onnistumiseen liittyen olla. Asian selvittäminen oli tärkeää, koska Vapaa-aika -messut on tapahtuma, jossa näytteilleasettajilla on paljon päätösvaltaa tapahtuman sisällön suhteen. Jyväskylän Messut Oy teettää vakiomuotoisen näytteilleasettajatutkimuksen vuosittain, ja se toimi tutkimuksen pohjana. Tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli saada syvempää tietoa, ja sitä pyrittiin kartoittamaan antamalla vastaajille enemmän vapaata vastaustilaa ja tekemällä tutkimuksesta yksityiskohtaisemmin Vapaa-aika -messuja koskeva. Kysely lähetettiin näytteilleasettajille, jotka osallistuivat Vapaa-aika 2007 -messuille. Kysely sisälsi monia avoimia kysymyksiä, mutta mukana oli myös muutamia vastausvaihtoehtoisia kysymyksiä. Tulosten arvioinnissa käytettiin pääasiassa kvalitatiivisia menetelmiä, mutta kvantitatiivisia menetelmiä käytettiin analysoitaessa kysymyksiä, joissa oli vastausvaihtoehdot. Vapaa-aika - messuihin liittyvää kilpailua tutkittiin puolistrukturoiduilla puhelinhaastatteluilla. Asiantuntijahaastatteluilla hankittiin syvempää tietoa aiheesta yleensä. Tulokset antoivat viitteitä siitä, että näytteilleasettajilla on messuja koskevia huolia. Opinnäytetyö tuotti toimeksiantajalle tietoa näytteilleasettajien odotuksista tapahtumaan liittyen, ja työn kautta toimeksiantaja pystyy kehittämään Vapaa-aika -messuja tulevaisuudessa. Messujen näytteilleasettajat ovat aktiivisia osallistumaan erilaisiin tapahtumiin ja haluavat olla mukana tapahtumien kehittämisessä. Antamalla heille enemmän mahdollisuuksia kertoa todelliset huolenaiheensa ne voidaan myös tulevaisuudessa todeta ja korjata.