Yhteistä työtä ja jaettua asiantuntijuutta : kertomus Jyväskylän työvoimatoimiston ja työvoiman palvelukeskuksen yhteistyön lisäämisestä
Elg, Kirsi (2008-05-21)
Elg, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1211380674-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1211380674-4
Tiivistelmä
Kuvaan opinnäyteyössäni prosessia, joka on toteutettu yhteistyössä Jyväskylän työvoimatoimiston ja Jyväskylän työvoiman palvelukeskuksen (TYP) kanssa vuosina 2006–2008. Tavoitteena on ollut yhteistyön lisääminen sekä työvoimatoimiston ja TYPen asiantuntijuuden hyödyntäminen asiakastyössä Teoreettisena viitekehyksenä avaan moniammatillisuutta, hiljaista tietoa sekä kollektiivista asiantunt juutta. Kuvaan moniammatillista työskentelyä TYPessä ja sen erikoislaatuista piirrettä; eriytettyä as antuntijuutta. Opinnäytetyöni käynnistyi työnhakija-asiakkaiden kanssa työskenteleville virkailijoille suunnatulla pidennetyllä koulutuksella, ns.aamutunnilla. Aamutunnilta nousseet ideat koottiin ja niistä valittiin yhdessä johdon kanssa kolme asiaa, joihin hankkeeni perustui. Hanke rakentuu yhteistyöhön, tiedon jakamiseen ja sen yhdessä tuottamiseen. Keskeisinä tuloksina syntyi 1. TYPelle PowerPoint esittelymateriaalin tuottaminen, 2. kirjallinen ohjeistus työvoimatoimistoon asiakkuuden päättymisestä TYPessä 3. Virkailijaohjeen tuottaminen asiakkaaksi ohjautumisesta; Ammatinvalinnanohjaus(AVO), ammatillinen kuntoutus(AVO), Työmarkkinatukitiimi ja TYP 4. MT (mielenterveys) - tiimin informatiivinen aamutunti työvoimatoimistolle 5. Päihde/krimi-tiimin henkilöstölle suunnittelema ja toteuttama kahden aamun koulutus päihdeasiakkaan kohtaamisesta. Johtopäätöksenä on, että tarvetta yhteiselle toiminnalle ja keskustelulle on havaittavissa. Toiveita yhteistyölle löytyy, mutta tilaa sille on tietoisesti rakennettava. Yhteisen tiedon jakamisen kautta syntyy synergiaetuna hyviä käytäntöjä, työn selkiyttämistä ja tehostamista sekä uuden oppimista.