Yhteistyöllä kohti laadukkaita tuotteita : case: Helsinki Expert Oy
Lalu, Anna-Maija (2008-03-17)
Lalu, Anna-Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-17
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210834701-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210834701-2
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tuottaa yhteistyöllä laadukkaita tuotteita. Lähtökohtana oli Helsinki Expertin vuoden 2006 lopussa tehty imagotutkimus yrityksen yhteistyökumppaneille. Tutkimuksessa nousivat esille mm. yhteistyökumppaneiden toiveet tuotteiden kehittämisestä, ja asiaan haluttiin perehtyä tarkemmin. Lisäksi haluttiin selvittää Helsinki Expertin ja yhteistyökumppaneiden välistä yhteistyötä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun kohderyhmäksi valittiin Helsinki Expertin Ryhmät ja yritysvieraat -osaston yhteistyökumppaneista yhteensä kuusi asiakasta ja alihankkijaa. Lopullinen otos muodostui viidestä yhteistyökumppanista. Haastattelut toteutettiin paikan päällä yrityksissä tai puhelimitse. Opinnäytetyön tulokset kertovat, että laadukkaiden tuotteiden kehittäminen yhteistyössä vaatii yrityksiltä tuotteisiin ja laatuun panostamisen lisäksi molemminpuolista yhteistyötä. Tuotteiden kehittämisen lähtökohtana on asiakas. Tuotteen on oltava laadukas, ja laadun tulee näkyä myös yhteistyökumppanin toiminnassa. Yhteistyön pitää olla luotettavaa, ja siinä pitää olla selkeät toimintatavat. Mitä syvempää yhteistyö on, sen paremmin sitä pystytään kehittämään ja suunnittelemaan uusia tuotteita. Tulosten avulla voidaan ensisijaisesti kehittää Helsinki Expertin toimintaa, tuotteita ja suhteita yhteistyökumppaneihin. Helsinki Expertin tulisikin ottaa huomioon tuloksista nousseet puutteet ja kehitysideat ja pyrkiä kehittämään toimintaansa. Tuloksista voi hyötyä myös moni muu matkailualalla työskentelevä. Tulokset antavat tietoa matkailuyritysten välisestä yhteistyöstä ja yhteistyössä kehitetyistä tuotteista.