Itseohjautuvuuteen ohjaaminen nuorten aikuisten tanssitekniikan opetuksessa
Koskinen, Sonja (2008-03-05)
Koskinen, Sonja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210829812-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210829812-3
Tiivistelmä
Pedagoginen tutkielma on pohdinta, mikäsisältää tietoa itseohjautuvuudesta ja käytännön sovellutuksia sen käytöstä tanssinopetuksessa. Lähtökohtana työssä on se, että jokainen oppija voi oppia taitavaksi oppijaksi. Työn taustalla on myös ajatus siitä, että oppiminen on jokaisen henkilökohtainen prosessi. Näin ollen on tärkeää, että oppiminen ja opetus linkittyvät jokaisen yksilön muuhun elämään. Tutkielman sovellutukset pohjaavat siihen, että tanssitekniikan opetus toteutetaan suureksi osaksi mallioppimisen keinoin. Itseohjautuvuus nähdään avainasemassa siinä, että jokainen - erilainen oppija voisi saada samasta opetuksesta itselleen oppimisvirikkeitä. Avainsanoja itseohjautuvassa oppimisessa ovat suunnitelmallisuus, tavoitteet, motivaatio, oppimaan oppiminen sekä kontrollointi ja arviointi. Taitava -itseohjautuva oppija suunnittelee omaa opiskeluaan ja havainnoi omaa oppimistaan. Oppijalla on selvät tavoitteet ja hän tietää millä keinoinne parhaiten saavuttaa. Tavoitteet ja niiden huomioiminen ovat ydinasioita itseohjautuvassa oppimisessa. Tavoitteiden omakohtaisuus ja realistisuus motivoivat oppijaa tarttumaan uuteen asiaan ja oman toiminnan reflektointi pitää oppimisprosessin suunnan ja keinot oikeana. Itseohjautuvassa oppimisessa opettaja on oppimisprosessin ohjaaja, joka auttaa oppilasta koko prosessin ajan. Opettajan tulee huomioida jokainen oppija yksilönä, sekä huomioida hänen henkilökohtaiset tavoitteet. Työn päätelmissä todetaan itseohjautuvan oppimisen tarjoavan hyvän pohjan, minkä tahansa oppimiselle. Tanssinopetuksessa itseohjautuvan oppimisen haaste lienee tällä hetkellä siinä, kuinka opettajankoulutus pystyy tähän tarpeeseen vastaamaan.