Lahjakkaasti : soitonopettaja lahjakkaan nuoren aikuisen tukijana ja ymmärtäjänä
Kukkonen, Eeva (2006-11-27)
Kukkonen, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006-11-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210223449-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210223449-6
Tiivistelmä
Tavoitteena oli omien kokemuksien ja lahjakkuutta sekä nuorisoa käsittelevän kirjallisuuden pohjalta perehtyä soitonopettajan merkitykseen lahjakkaan nuoren aikuisen tukijana ja ohjaajana. Tavoitteena oli myös esitellä lahjakkuudesta mahdollisesti seuraavia ongelmia ja miettiä, miten ne voidaan havaita ja miten niitä voidaan ehkäistä. Perehdyin lahjakkuuskäsitteeseen erilaisten lahjakkuusmallien avulla ja niistä muutamia esittelemällä. Käsittelin myös joitakin lahjakkuudesta seuraavia ongelmia, joista mielenterveysongelmat, masennus, syömishäiriöt ja ahdistus nousivat suurimmiksi. Näiden ongelmien suurimmat ja todennäköisimmät syyt olivat ympäristön odotukset ja niiden aiheuttamat paineet sekä niiden ja nuoren omien odotusten väliset ristiriidat. Selvisi, että opettaja voi tunnistaa lahjakkuuden ja siitä mahdollisesti aiheutuvat ongelmat tarkkailemalla oppilastaan. Ongelmista viestii muutos esimerkiksi nuoren motivaatiossa tai ulkonäossä. Soitonopettajan mahdollisuudeksi selvisi omalta osaltaan ehkäistä näitä ongelmia mm. vaikuttamalla nuoren psykososiaalisten tarpeiden toteuttamiseen, motivoimalla, luomalla turvallinen soittotuntiilmapiiri sekä vähentämällä nuoreen kohdistuvia paineita ja odotuksia. Selvisi myös perfektionismin vähentämisen edesauttavan paineiden lieventämisessä ja ongelmien ehkäisyssä. Kävi ilmi, että opettaja ei voi poistaa lahjakkaan nuoren mahdollisia ongelmia, jotka saattavat tarvita jopa asiantuntijahoitoa, mutta hän voi auttaa nuorta ehkäisemään niitä sekä tukea oppilastaan lahjakkuutensa kehittämisessä.