Käytännön harjoittelun ohjaaja-koulutus (KÄHY) : koulutushankkeen arviointi ja kehittäminen
Laitinen, Auli (2008-04-25)
Laitinen, Auli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210152638-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210152638-1
Tiivistelmä
Kehittämishankeen kohteena on Käytännön harjoittelun ohjaaja-koulutus, joka on yhteisöllisten oppimisprosessien varaan rakentuva täydennyskoulutusmalli. Koulutusmallin tavoitteena on lisätä koulutukseen osallistujien ja heidän työyhteisöjensä harjoittelunohjausvalmiuksia. Käytännön harjoittelun ohjaaja-koulutus on osa Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen lastensuojelun käytännön harjoittelun kehittämishanketta ja se toteutettiin pilottihankkeena vuonna 2007. Koulutukseen osallistujilta kerättiin palautetta koulutuksen alussa, oppimisprosessin aikana ja lopussa. Hankkeen tavoitteena oli arvioida koulutuksen sisällöllistä antia ja koota kehittämisehdotuksia osallistujilta saadun palautteen pohjalta. Tarkasteltaviksi teemoiksi valikoituivat koulutuksen pedagoginen toteutus, ohjausvalmiuksien kehittyminen ja lastensuojelun substanssiosaamisen lisääminen. Koulutus saavutti sille asetetut tavoitteet hyvin. Palautteiden perusteella koulutuksen tärkein merkitys oli osallistujien henkilökohtaisten ohjausajatusten syttymisessä ja oman oppimisprosessin käynnistymisessä. Koulutuksen koettiin vaikuttavan yhteisöllisen oppimisprosessin edistämiseen, konstruktiivisen oppimiskäsityksen sisäistämiseen sekä lastensuojelun toimijoiden verkostoitumiseen. Lastensuojelun substanssiosaamisen vahvistuminen toteutui keskustelujen ja vertaistuen kautta. Koulutuksen kehittämistyössä huomiota tulee kiinnittää koulutettavien lähtökohtiin ja valintaan, oppimisprosessin kulkuun, opetusmenetelmiin ja koulutuksen sisällöllisiin kysymyksiin. Koulutus tuki oppimisprosessin käynnistymistä, mutta prosessin jatkuminen riippuu tulevaisuudessa osallistujien aktiivisuudesta ja työyhteisöjen tilasta. Koulutusmalli on vaikuttanut harjoittelukäytäntöjen kehittämiseen ja yhteistyön lisääntymiseen oppilaitosten, työelämän sekä sosiaalialan verkostojen välillä.