Arjen ihmeet : oppilaan itsearvioinnin hyödyntäminen soitonopetuksessa
Lahtinen, Päivi (2008-02-22)
Lahtinen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209449893-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209449893-2
Tiivistelmä
Työssä tarkasteltiin oppilaan itsearviointitiedon soitonopetukselle tarjoamia mahdollisuuksia. Päätavoitteena oli tutkia, millä tavalla oppilailta saatu itsearviointitieto parantaa opettajan oppi-lastuntemusta. Lisäksi pohdittiin, kuinka opettaja voi tätä tietoa hyödyntämällä rakentaa opetustaan entistä enemmän oppilasta kohtaavaksi. Tutkimusaineisto kerättiin oppilaiden läksyvihkoihin kirjoitetuilla, avoimilla kysymyksillä. Tut-kimukseen osallistui viisitoista iältään 9 – 16-vuotiasta oppilasta. Kysymyksillä pyrittiin selvittämään oppilaan omaa suhdetta soitonopiskeluun, harjoitettavaan materiaaliin sekä omaan oppimiseen. Saadun tiedon välitöntä hyödyntämistä havainnoitiin soitonopetustilanteissa. Luku-kauden lopuksi oppilaille esitettiin vielä kysymys, jolla selvitettiin, mikä soittoon liittyvä asia oli jäänyt lukuvuoden ajalta parhaiten mieleen Työ osoitti, että oppilaat hahmottivat hyvin osaamansa asiat kokonaisvaltaisesti nimeten ne kappaleina. Sen sijaan soiton vaikeita asioita eriteltiin vastauksissa analyyttisemmin. Kappale-mieltymyksiin ja soitonopiskelun mieluisuuteen vaikuttivat keskeisesti soittajan omat sisäiset tuntemukset. Merkittäviä tekijöitä olivat kappaleen herättämät emootiot sekä oman oppimisen tunteminen. Parhaiten mieleen jääneissä asioissa oli taas sosiaalisten tekijöiden merkitys huo-mattava. Saatujen tulosten perusteella soittoharrastuksen kantavin voima on oman oppimisen tunteminen, joka muodostaa pohjan myös ulospäin näkyville musiikillisille toiminnoille. Oppilaan mielty-mysten huomioiminen opetuksessa edistää opettajan ja oppilaan yhteisen tiedon rakentumista. Haasteellinen tehtävä opetuksessa onkin yhdistää oppilaan omat mieltymykset soitonopiskelun teknisiin ja musiikillisiin tavoitteisiin.