Resurssien hyödyntäminen kilpailuetuna : K-market -kauppiaiden käytännöt
Toroskainen, Maarit; Nyyssönen, Marika (2008-04-14)
Toroskainen, Maarit
Nyyssönen, Marika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209028032-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209028032-6
Tiivistelmä
K-kauppiasliitto tilasi vuonna 2007 tutkimuksen, jonka tarkoituksena oli selvittää kuinka Kkauppiaat hyödyntävät resurssejaan kilpailuedun muodostamiseen. Työn tavoitteena oli kerätä kauppiaiden hyväksi havaitsemia käytäntöjä ja ideoita resurssien hyödyntämisessä. Tärkeää oli myös saada tietoon syyt, jotka estävät resurssien hyödyntämistä. Työssä esitellään tutkimuksen kannalta olennaiset käsitteet, K-kauppias, resurssi, kilpailuetu ja kauppiasyrittäjyys. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja pohjana käytettiin aiemmin Kkauppiasliitolle toteutettua projektia K- kauppiaiden kilpailueduista. Työn tuloksena on listattu käytäntöjä, jotka K- market- kauppiaat ovat todenneet toimiviksi. Lisäksi joidenkin vähemmän hyödynnettyjen resurssien kohdalla voi havaita lisäkoulutuksen tarpeen. Tuloksia K-kauppiasliitto voi käyttää ketjutoiminnan kehittämiseen sekä sisäisessä viestinnässä että koulutuksissa. Lisäksi K-kauppiasliitto voi motivoida kauppiaita jaksamaan kovassa kilpailussa ja saada kauppiaat näkemään mitä kilpailuetuja heillä on ja kuinka niitä on mahdollista käytännössä toteuttaa.