Opetussuunnitelma media-assistentille : alan opettajana opetussuunnitelmaa kehittämässä media-assistenteille Kainuun ammattiopistossa
Ahola, Marjo (2008-04-12)
Ahola, Marjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-12
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208932678-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208932678-7
Tiivistelmä
Ammatillisen opettajankoulutuksen kehittämishankkeeni oli päivittää Kainuun ammattiopiston kulttuurialan tutkintoihin kuuluvan audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon graafisen viestinnän koulutusohjelman opetussuunnitelma. Media-assistenttien työhön sijoittuminen ei ole toivottavalla tasolla, joten olen ollut mukana kehittämässä graafisen viestinnän koulutusohjelmaa siten, että koulutusohjelmaan sijoitetaan painotekniikkaan suuntautuvaa opetusta 24 opintoviikkoa. Painotekniikan valinta perustui sijoittumistutkimuksista ja työelämäyhteistyön kautta tulleeseen tietoon painoalan työvoimapulasta. Painajat ovat Kainuussa eläköitymässä ja uutta ammattitaitoista työvoimaa on vaikea saada Kainuuseen – kauas Etelä-Suomen suurista kasvukeskuksista. Uskon, että viestintäalan opetus Kainuun ammattiopistossa pysyy haasteessa mukana ja pystyy osoittamaan tarpeellisuutensa seuraamalla valppaasti elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kehitystä ja tarvittaessa reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Painotekniikan koulutus on suunniteltu ja toteutetaan yhteistyössä kainuulaisten painoalan yritysten sekä alan opettajien kanssa. Jatkokoulutus painoalaan suuntautuneille media-assistenteille on mahdollista esim. oppisopimuskoulutuksessa paikallisissa painoissa. Olen itse ollut mukana alusta saakka tässä projektissa. Kehittämishankkeeni on jatkoa kulttuurialan koulutusjohtajan Maarit Tartia-Kallion suunnittelemalle järjestelmälle, jossa osa opiskelijoista perehtyy opinnoissaan aikaisempaa perusteellisemmin painotekniikan opiskeluun. Opintojen perusrakenne oli luotu, mutta konkreettinen opetussuunnitelma ja kurssien sisällöt puuttuivat – ne olivat kehittämishankkeeni tehtävä.