Roolipiirros ja aarrekartta : välineitä itsetuntemukseen ja motivoitiin perusopetuksessa
Hyvönen, Katriina (2008-04-03)
Hyvönen, Katriina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208776407-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208776407-8
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tutkia roolipiirroksen ja aarrekartan toteuttamista itsetuntemuksen ja motivoinnin työvälineenä peruskoulussa. Tutkimuksen kohteena oli yksi peruskoulun 7.luokka, joka teki prosessia kuvataiteen ja äidinkielen tunneilla. Hankkeen tavoitteena oli ohjata oppilasta tuntemaan ja tunnistamaan oma itsensä ja käyttäytymisensä, synnyttää ja parantaa siten vuorovaikutusta ja motivaatiota. Näiden välineiden kautta hankkeella oli vielä pyrkimys parantaa luokan työrauhaa ja siten oppimistuloksia sekä ehkäistä kiusaamista ja häiriökäyttäytymistä. Työn teoriaosuudessa kerrotaan, mitä roolipiirros ja aarrekartta ovat, miten ne toteutettiin ja miten ne soveltuvat pedagogisiin menetelmiin. Teoriaosuudessa kuvataan myös lyhyesti nuoren psyykkistä ja sosiaalista kehittymistä. Tutkimus osoitti, että valitut työmuodot, roolipiirros ja aarrekartta, olivat prosesseina erittäin onnistuneita vuorovaikutuksen synnyttäjiä luokassa. Ne näyttivät herättävän myös tulevaisuussuuntautunutta motivaatiota. Näytti kuitenkin siltä, että varhaisnuoruudessa yksilöiden kyky tarkkailla omaa käyttäytymistään vaihtelee, eivätkä he vielä kykene kovin syvälliseen pohdintaan ja reflektioon.