Kirjastoammattilainen mediakasvattajana : ajatuksia Seinäjoen ammattikorkeakoulun Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman opintosuunnitelman kehittämiseen
Mäkinen-Laitila, Sari (2007-12-04)
Mäkinen-Laitila, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207117788-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207117788-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoitus oli perustella, miksi mediakasvatuksen tulisi sisältyä Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman opintoihin. Sen tehtävänä oli osaltaan kehittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman opintosuunnitelmaa. Hankkeen aihe oli ajankohtainen, koska koulutusohjelman opintosuunnitelmaa uudistettiin tähän aikaan. Kehittämishanke syntyi vuorovaikutuksessa kirjastoalan työelämän kanssa. Sen aihe muotoutui yleisen kirjaston työtehtävissä kohdattujen haasteiden pohjalta. Kehittämishankkeessa esiteltiin niitä sisältöjä, joita mediakasvatusopintoihin koulutusohjelmassa tulisi kuulua. Keskeisiksi sisällöiksi määriteltiin kokoelmatyöhön ja asiakaspalveluun liittyvät näkökulmat sekä koulun ja kirjaston yhteistyöhön kuuluvat osa-alueet. Tärkeinä yhteistyön osaalueina pidettiin tiedonhallintataitojen ohjausta ja lukemaan innostamista. Kehittämishankkeessa havaittiin, että kirjastoammattilaisen työssä oli kaksi mediakasvatuksellista ulottuvuutta. Kirjastoammattilainen tarvitsee mediakasvatuksellista näkökulmaa kirjaston sisäisissä töissä. Toisaalta hän toimii mediakasvattajana ohjatessaan yksittäisiä asiakkaita ja erilaisia ryhmiä. Kehittämishankkeessa pohdittiin mediakasvatusopintojen taustalla vaikuttavaa oppimiskäsitystä ja työtapoja, joilla sisältöjä olisi mielekästä opettaa. Hankkeessa pyrittiin osoittamaan, että konstruktiivinen ja kokemuksellinen oppimiskäsitys ja ajatukset aktiivisesta oppimisesta sopisivat hyvin mediakasvatusaiheisiin opintoihin. Kehittämishankkeessa pohdittiin lisäksi erilaisia tapoja toteuttaa koulutusohjelman mediakasvatusopinnot. Selkeimmäksi vaihtoehdoksi osoittautui oman mediakasvatusaiheisen opintokokonaisuuden toteuttaminen. Joitakin sisältöjä voitiin liittää jo olemassa oleviin opintokokonaisuuksiin. Tekijänoikeus tuli säilyttää omana kokonaisuutenaan. Kehittämishankkeessa esitettiin lisäksi, että mediakasvatusopintokokonaisuus voitaisiin toteuttaa Seinäjoen ammattikorkeakoulun Kulttuurialan yksikön koulutusohjelmien yhteisinä opintoina. Tällöin opintokokonaisuus voisi sisältää laajasti median tuottamiseen ja vastaanottamiseen littyvien taitojen opiskelua. Mediakasvatusopinnot soveltuisivat hankkeen mukaan toteutettaviksi myös englanninkielisinä.