Pedagogisia ohjeita laulunopettajalle
Piirainen, Merja (2008-02-18)
Piirainen, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205843783-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205843783-8
Tiivistelmä
Pedagoginen opinnäytetyö on suunnattu aloitteleville laulunopettajille. Työn tavoitteena on käsitellä lauluoppilaan yleisimpiä ääniteknisiä ongelmia ja opettajan pedagogisia ja didaktisia taitoja ongelmien ratkaisemiseksi. Työilmapiirin merkitys on haluttu nostaa esille, koska opettajan työskentelytapa ja käyttäytyminen vaikuttavat oppilaan ääneen joko estävästi tai vapauttavasti. Opettajan työskentelytapoihin vaikuttavat monet tekijät, kuten opettajan käsitykset opettamisesta, oppimisesta, musiikista ja ihmisestä. Työssä käsitellään opettajaa ohjaajana ja sitä, kuinka hän pystyy vaikuttamaan oppilaan oppimiseen, muun muassa motivaatioon. Laulunopetuksessa opettajan keskeiset käsitteet ovat humanistinen ihmiskäsitys, kognitivistis-konstruktiivinen oppimiskäsitys ja konstruktiivinen tiedonkäsitys. Opinnäytetyössä tarkastellaan käsityksiä peilaten kolmeen oppituntiin, joissa esiintyvät henkilöt ja oppilaiden ongelmakokonaisuudet eivät kuvaa todellisia henkilöitä, vaan kirjoittajan opettaja- ja oppilaskokemuksia. Kuvitteellisilla tunneilla keskitytään laulajan ääniongelmiin ja tuntien oppimisilmapiiriin. Ääniongelmia ovat esimerkiksi hengitysyhteyden puute, äänen nasaalius ja kantamattomaan tekstiin liittyvät ongelmat. Työ sisältää opetukseen ja ääniteknisiin ongelmiin liittyviä ohjeita ja asioita, joita opettajan tulisi opettaessaan ottaa huomioon. Laulun ohjausta on hyvin vaikea ilmaista pelkästään tekstin muodossa, koska äänenmuodostaminen on henkilökohtainen asia, ja se perustuu oppilaan omakohtaiseen kokemukseen ja kokemiseen. Tämän ongelman tiedostaen kirjoittaja puhuu asioista oman didaktisen ja pedagogisen kokemuksensa pohjalta ja siksi työssä olevat äänitekniset ohjeet ovat vain yksi näkemys, eivät ainoa oikea tapa ohjata ja opettaa.