Vastaako viulunsoiton opettajien koulutus uuden vuosituhannen haasteisin?
Sorri, Tiia (2008-02-18)
Sorri, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205841363-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205841363-0
Tiivistelmä
Koulutuksen on tarkoitus vastata työelämän vaatimuksiin ja ennakoida sen muutoksia. Opetustyössä muutoksia suunnitellaan usein ensin opetuksen sisältöön ja sitten vasta muutoksien toteuttajiin eli opettajiin. Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin viulunsoitonopettajien koulutuksen ja työelämän tarpeiden vastaavuutta. Työssä pohdittiin myös soitonopetuksen uusia haasteita ja miten niihin opetuksessa vastataan. Tutkimusta varten teetettiin kysely kahdelle eri-ikäiselle viulunsoitonopettajalle. Heidän vastaustensa perusteella pohdittiin monipuolisen musiikinhallinnan merkitystä soitonopettajalle ja kuinka monipuolinen ohjelmisto vaikuttaa oppilaan motivaatioon. Kyselyssä selvitettiin myös viulunsoitonopettajien mahdollisuuksia ja kiinnostusta erilaisten musiikkityylien opiskeluun klassisen musiikin rinnalla. Työssä tultiin siihen johtopäätökseen, että viulunsoitonopettajan on oltava yhä laaja-alaisempi musiikinosaaja nykyään. Suurin osa soitto-oppilaista on harrastajia, ja vain harva heistä päätyy ammattilaiseksi. Siksi opettajan on pystyttävä innostamaan oppilaita ja tarjottava heille opetusta soittotekniikan lisäksi myös käytännön muusikkouden taidoissa. Tällaiseen muusikkouteen liittyy olennaisesti tyylien monipuolinen tuntemus ja improvisointitaito.