Itsearviointia voidaan oppia ja opettaa : erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan itsearviointimenetelmän kehittäminen
Hämäläinen, Iiris (2008-02-10)
Hämäläinen, Iiris
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205826491-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205826491-4
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena on kehittää itseohjautuvuus ja itsearviointimenetelmää itsenäiseen elämään valmentavassa ja kuntouttavassa ryhmässä. Vuosina 2004-2007 Pohjois- ja Etelä-Savon sekä Pohjois-Karjalan alueella toteutettiin Joensuun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen hallinnoima hanke. Sen tavoitteena oli edistää vammaisten joustavaa siirtymistä peruskoulusta ammatillisen koulutuksen kautta työelämään (VAVAhanke). VAVA-hankkeen myötä Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston Lehtiniemen yksikössä kehitettiin itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen opiskelijoille päiväkirjan tapainen kalenteri eli MOKKI, joka sisälsi itsearviointiosion. Tässä kehittämishankeraportissani esitellään, kuinka MOKKI-kalenteria kehitettiin selkeämmäksi niin, että opiskelijat pystyvät ymmärtämään ja käyttämään sitä itseohjautuvammin Kehittämishanke osoitti, että itsearviointia ja itseohjautuvuutta voidaan oppia ja opettaa. Itsearviointitaitojen kehittymisessä tulee kiinnittää huomiota opiskelijan oppimisvalmiuksiin, perehdyttämiseen, ohjaamiseen ja itsearviointivälineen selkeyteen. Pienillä teknisillä muutoksilla kehitetystä opiskelijakalenterista voidaan muokata opiskelijan omia oppimisvalmiuksia vastaava itsearviointiväline. Olennaista on, että itsearviointiväline ei ole liian monimutkainen opiskelijalle, jolla on oppimisen vaikeuksia.