Opiskelijavalinnan kehittäminen Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmassa
Koivuluhta, Merja (2008-03-04)
Koivuluhta, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205823006-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205823006-6
Tiivistelmä
Hankkeessa kehitettiin sosionomikoulutuksen opiskelijavalintoja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa. Tavoitteena oli selkeyttää valintaprosessia ja kehittää valintakoetta sekä nuorisoasteen että aikuiskoulutuksen opiskelijavalinnoissa. Hanke kesti puolitoista vuotta eli syksystä 2006 vuoden 2007 loppuun. Tähän ajanjaksoon sisältyi yksi nuorisoasteen valinta, yksi Joensuun seudun työvoimatoimiston kanssa yhteistyönä toteutettu aikuiskoulutusryhmän opiskelijavalinta sekä aiempia aikuiskoulutusvalintoja laajempi aikuisopiskelijoiden valinta. Hankkeessa kuvattiin valintaprosessi ja selkiinnytettiin valinnan perusteita ja tavoitteita. Tämä tehtiin yhteistyössä koulutusohjelman opettajien ja toimistosihteerin sekä muiden valintoihin osallistuvien kanssa. Hankkeessa arvioitiin opiskelijavalinnoissa käytettyä valintakoemallia ja selkiinnytettiin valintahaastattelun sisältöä ja tavoitteita. Siihen liittyi myös valintaan osallistuvien valintahaastattelu- ja henkilöarviointikoulutus. Hankkeessa kokeiltiin uusia valintakoemalleja ja arvioitiin niitä. Koko hankkeen aikana koulutusohjelmasta oli edustus Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston ARENE:n sosiaali- ja terveysalan valintaperusteiden työryhmässä, joten valintojen kehittäminen tapahtui yhteydessä valtakunnalliseen opiskelijavalintojen kehittämiseen. Hankkeen päättyessä koulutusohjelma oli kehittänyt hyviä valintakäytäntöjä. Valintaprosessi on henkilöstön yhdessä miettimä ja jäsentämä. Keskeiset arvioitavat kompetenssit on jäsennetty ja kirjoitettu auki. Keskeisiä kompetensseja arvioidaan valintaprosessissa vähintään kahdella eri menetelmällä, mikä lisää arvioiden luotettavuutta. Valintahaastattelua varten on kehitetty strukturoitu haastattelulomake. Valintakoepäiville on laadittu selkeä rakenne ja tarkka aikataulutus. Jatkossa valintojen kokonaisuutta ja psykologien käyttöä valinnoissa on arvioita tavoitteena valintojen keventäminen ja kulujen alentaminen luopumatta toimivasta valintaprosessista.