Njanja Filipjevna : roolityöni Keski-Suomen Alueoopperan tuotannossa Pjotr Tšaikovskin oopperasta Jevgeni Onegin taiteellisena oppimisprosessina
Virolainen-Kalpio, Päivi (2008-01-13)
Virolainen-Kalpio, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-13
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203504018-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203504018-2
Tiivistelmä
Pedagogisen opinnäytetyöni tarkoituksena on käsitteellistää kokemustani ja syventää ymmärrystäni roolityöprosessista taiteellisena oppimisprosessina taiteellista oppimista koskevan teoreettisen kirjallisuuden, ennen kaikkea Kolbin kokemuksellisen oppimisen mallia (1984) hyödyntävän, avulla ja tätä kautta, kehittää omaa toimintaani oppimisen ohjaajana ja toimintaympäristöni jäsenenä. Kolbin mukaan kokemuksellinen oppiminen on prosessi, jossa tieto syntyy transformaation eli muuntamisen avulla. Mallissa keskeistä on, että oppiminen edellyttää sekä kokemuksen käsitteellistämistä eli ymmärtämistä että ymmärtämisen saattamista johonkin kommunikoitavaan muotoon, esimerkiksi oopperaroolityöksi. Näkemyksen mukaan oppiminen tapahtuu tunteisiin ja aistimuksiin perustuvan tiedostamattoman ja käsitteille ja symboleille perustuvan tiedostetun tietämisen vuorovaikutuksessa. Oppimiseen liittyy aina sekä välitöntä, kokemuksellista, aistillista, tunteisiin perustuvaa tietämistä ilman analysointia että aistimuksia ja assosiaatiota järjestävää käsitteellistävää tietoa, joka tekee tiedosta kommunikoitavaa. Roolityökokemuksen ja sen pohdinta- ja käsitteellistämisprosessin kautta ymmärrän syvällisemmin taiteen luonteen tietona ja aistisuuden ja tunteiden merkityksen tiedonsaannin kannalta taiteellisessa oppimisessa. Kokemukseni ja ymmärrykseni perusteella katson, että myös ammattikorkeakouluympäristössä opintoihin voisi liittää oppimisympäristöjä ja tilanteita, joissa kokemuksellisuus olisi, ei vain keino vaan myös välillinen päämäärä. Oppimista varten tulisi myös luoda entistä tietoisemmin tasapuolisesti erilaisiin tietämisen tapoihin, tunteisiin, havainnointiin, käsitteellistämiseen ja toimintaan perustuvia oppimisympäristöjä. Kokemusteni mukaan tällaisia voisivat olla työssä oppimisen kaltaiset, tietoisesti ohjatut, projektit ja produktiot, esimerkiksi juuri oopperaproduktiot. Roolityöprosessin käsitteellistämisen ja reflektoinnin ansiosta ymmärrän syvemmin paitsi taiteellisia oppimisprosesseja myös itseäni oppijana ja tiedonkäsittelijänä, mikä auttaa ymmärtämään entistä paremmin myös erilaisia oppivia ihmisiä ja kehittämään kokemukseni ja ymmärrykseni pohjalta toimintaani jatkuvasti niin opettajana, taiteilijana kuin oman työni tutkijana.